قطره آهن و پوسیدگی دندانی در کودکان

قطره آهن و پوسیدگی دندانی در کودکان

قطره آهن ازمواد ضروری برای بدن انسان است. قطره آهن و پوسیدگی دندانی چالش مهمی به حساب می‌آید. قطره آهن در بعضی بیماران زمینه ایجاد پوسیدگی دندانی می شود، عنصر آهن از جمله مواد ضروری برای بدن انسان است و تاثیر به سزایی در اکسیژن رسانی و تکامل مغز دارد و همچنین از مهم‌ترین ریز مغذی‌های لازم در تمامی دوره‌های سنی میباشد. مکمل‌های آهن برای سنین کودکان نوپا معمولا به شکل مایع است زیرا که کودکان در این سن توانایی خوردن قرص را ندارند و تلخ بودن این قطره باعث گریزان شدن کودکان از مصرف این دارو پر اهمیت میشود.

[lwptoc min=”3″]

قطره آهن چیست؟

هنگامی که فقر آهن در کودکان تشخیص داده شد معمولاً پزشک برای درمان این وضعیت قطره مکمل آهن توصیه می‌کند و این قطره میتواند دندان کودک شما را لکه‌دار کند و یک عارضه جانبی شایع کودکان نوپا از مصرف مکمل‌های آهن مایع، لکه دندانها است. اندازه لکه‌ها معمولا کوچک است اما در شدت رنگ متفاوتند. یک لکه سیاه ممکن است بر روی دندان در خط لثه تشکیل شود.

قطره آهن چیست؟

لکه‌های حاصل از مصرف این مکمل ممکن است بلافاصله ایجاد شوند. علاوه بر این، لکه‌ها می‌تواند به سرعت پس از اینکه حذف شدند در حالی که کودک نوپا همچنان به مصرف مکمل ادامه دهد دوباره ایجاد شوند. لکه ها اغلب در طول زمان محو میشوند. علاوه بر این دندان های لکه‌دار شده همیشگی و دائمی نیستند و دندانهای دائمی از سن ۶ سالگی ایجاد میشوند.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی والدین مرتکب میشوند، استفاده از نوارهای سفید کننده برای کودکان است. این نوارها برای بزرگسالان طراحی شده است و استفاده آن برای کودکان تنها با تجویز پزشک متخصص توصیه میشود.

رقیق کردن قطره آهن با مقداری آب میتواند از اثرات رنگ‌دهی آن بکاهد که بهتر است همراه قطره آهن از ویتامین c که جذب آهن را تسهیل میکند استفاده کنید. مکمل آهن را نباید هرگز با شیر مخلوط کنید زیرا در جذب آهن تداخل ایجاد میکند. زمان استفاده از قطره آهن از دیدگاه پزشکان در سن ۶ ماهگی الی ۲ سالگی میباشد.

قطره آهن چگونه موجب پوسیدگی دندان میشود؟

بزرگترین و یگانه‌ترین عاملی که می‌تواند به مستعد شدن پوسیدگی دندان منجر شود. رنگ ایجاد شده به وسیله برخی ترکیبات آهن روی دندان است که تجمع این رنگ روی دندان به‌خصوص دندان‌های جلویی فک بالا سطح دندان را زبر می‌کند. این زبری و ناصافی می‌تواند محل خوبی برای تجمع پلاک میکروبی پوسیدگی‌زا در روی دندان و زمینه مناسبی برای ایجاد پوسیدگی دندانی به‌خصوص در طوق دندان‌های جلویی فک بالا شود.

نحوه مصرف صحیح قطره آهن

نحوه مصرف صحیح قطره آهن

برای جلوگیری از تماس مکمل آهن رقیق شده با دندان‌ها از نی استفاده کنید، و اگر هم میخواهید قطره خالص دهید بهتر است قطره آهن به وسیله قطره‌چکان در انتهای قسمت زبان چکانده شود تا بلافاصله بلعیده و کمتر با بزاق مخلوط شود. بهتر است پس از دادن مکمل آهن کمی ‌به کودک آب بدهید تا محیط دهان کاملا تمیز شود. در بچه‌های بزرگ‌تر می‌توان قطره آهن را با آب‌ پرتقال و سیب ترکیب کرد و با نی به کودکان داد.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

  • قطره آهن چیست؟
  • قطره آهن چگونه موجب پوسیدگی دندان میشود؟
  • نحوه مصرف صحیح قطره آهن چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان