انواع لیزر در دندانپزشکی

لیزر اربیوم

لیزر چیست؟

لیزر در دندانپزشکی کاربرد زیادی دارد.لیزر در دندانپزشکی ابزار کمکی برای تشخیص و درمان می باشد. لیزر به معنی *تقویت نور نشر برانگیخته* می باشد.

لیزرهای دندانپزشکی به دو دسته پرتوان و کم توان تقسیم می شوند.کاربرد لیزرهای پرتوان در جراحیهای بافت نرم وسخت فک،تراش دندان و برداشت استخوان می باشد.کاربرد لیزرهای کم توان نیز در درمان دردهای مفصل گیجگاهی فکی و دردهای صورتی  می باشد. لیزرهای دندانپزشکی جهت برداشت بافتهای نرم مثل فرنوم،یا بافتهای روی دندانهای نهفته،بافتهای فیبروزه مثل اپولیس و درمانهای پریو و پیگمانتاسیونهای لثه ای کابرد دارند.

لیزرهای دندانپزشکی چند نوع هستندو هر یک جه کاربردی دارند؟

لیزرهای دندانپزشکی انواع مختلفی دارند ولی چهار نوع عمده دارند.

لیزرهای گازکربنیک

کاربرد آنها در درمان تومورها و ضایعات خوش خیم،لیکن پلان،لکوپلاکیا،پاپیلوم،فرنکتومی ،بیوپسی،رفع حساسیت عاجی و …..

Nd;YAGلیزر

کاربرد آنها در درمان تومورها و ضایعات خوش خیم،لیکن پلان،لکوپلاکیا،پاپیلوم،فرنکتومی ،بیوپسی،رفع حساسیت عاجی،درمان ریشه،بلیچینگ،درمان پری ایمپلنتایتیس

لیزر دایود

هم در جراحیهای بافت نرم و هم در درمانهای کم توان در دردهای صورتی و مفصلی کاربرد دارد

لیزر اربیوم یاگ

در جراحیهای بافت سخت و استخوان کاربرد دارند ،بخصوص در بیمارانی که بدلیل شرایط سیستمیک امکان تزریق وجود ندارد،این لیزر کاربرد دارد.

در چه بیمارانی نمی توان از لیزر استفاده کرد؟

در بیمارانی که مبتلا به سرطان ،بیماریهای تیروییدی ،تشنج یا بیماریهای قلبی که از پیس میکر استفاده می کنند ،همچنین در بچه ها و خانمهای باردار نباید از لیزر استفاده نمود.

مزایای استفاده از لیزر چیست؟

درد کم، ترمیم سریع،مدت زمان کوتاه ترمیم و تسریع در بهبودی،عدم نیاز به بی حسی موضعی بخصوص در لیزر اربیوم یاگ و عدم نیاز به استفاده از بخیه در جراحیهای حفره دهان است.لیزرهای کم توان در ترمیم بافتی و کاهش درد و التهاب بافتی بعد از جراحی دهان بسیار موثر هستند.

لیزر دندان پزشکی
لیزر دندان پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان