دکتر آرش عزیزی :متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت

متخصص بیماریهای دهان ؛ فک و صورت

متخصص بیمارهای دهان وفک و صورت در مورد تشخیص کلینیکی و پاتولوژی ضایعات دهانی  و فک و صورتی  تخصص دارد. متخصص بیماریهای دهان و فک وصورت دوره سه ساله می باشد که دندانپزشکان عمومی بعد از پایان دوره دندانپزشکی عمومی و قبولی در امتحان تخصص وارد این رشته شده و بعد از سپری کردن واحدهای مزبور بایستی در امتحان آزمون بورد تخصصی حایز رتبه متخصص بیماریهای دهان ، فک و صورت می شوند.

بیماریهای دهان و فک وصورت مرتبط با چه عواملی است و بیماران چه موقعی به متخصص بیماریهای دهان و فک و صورت مراجعه می کنند؟

این رشته به بیماری های حفره دهانی،فکین و ساختمانهای مرتبط با آن مثل غدد بزاقی ،مفصل گیجگاهی فکی صورتی،عضلات صورتی و پوست اطراف دهان و همینطور به اختلالات دندانی و مشکلات لثه وبافتهای پریو دنتال می پردازد.دهان ارگان بسیار مهم با فانکشنهای مختلف می باشد و به همین خاطر مستعد انواعی از اختلالات دندانی و پزشکی می باشد.تخصص بیماریهای دهان و فک وصورت به تشخیص و علل و اثرات بیماریها بر ناحیه دهان ، فک و صورت و همینطور درمان مشکلات دهان و دندان می پردازد.

بسیاری از بیماری های سیستمیک تظاهرات دهانی و مخاطی دارند.متخصص بیماریهای دهان ، فک وصورت یکی از متخصصینی است که می تواند این علایم دهانی را زود کشف نموده و نسبت به درمان زود هنگام بیماریهای سیستمیک اقدام نماید.

بعضی از بیمایهای سیستمیک  که تظاهرات دهانی دارند شامل لیکن پلان ،آرتریت روماتویید ،کم خونی ها و بیماریهای خونی و اتوایمیون بیماری های دهان وفک وصورت  یکی از دوره های تخصصی دندانپزشکی است که توانایی تشخیص و درمان بیماری های مخاط دهان، غدد بزاقی، مفصل گیجگاهی فکی، دردهای ناحیه دهان و صورت و انجام درمان های دندانپزشکی برای مبتلایان به بیماری های سیستمیک را دارا باشد.

هدف از اجرای برنامه آموزشی تخصصی دندانپزشکی تربیت دانش آموختگانی است که از نظر سطح آگاهی و دانش، میزان اعتقاد و باور و مهارتهای عملی در حد استانداردهای ملی و جهانی باشند و علاوه بر اینکه در حیطه تخصصی خود قادر به ارائه خدمات پیشگیری و درمانی با کیفیت مطلوب باشند بتوانند خدمات آموزشی ارایه نموده و در پیشبرد علوم و گسترش مرزهای دانش و پژوهش در حیطه تخصصی نقش فعال ایفا نمایند.

نظام آموزشی و طول دوره متخصص بیماری های دهان، فک و صورت:

نظام آموزشی دوره های تخصصی بصورت سالی و در مورد دروس به شکل ساعتی خواهد بوددروس دوره های تخصصی شامل دروس علوم پایه، دروس علوم وابسته و دروس تخصصی برابر برنامه های آموزشی مصوب هر رشته تخصصی است.

در دروس وابسته عملی بخش آموزش دهنده موظف است زمینه آموزش عملی دستیاران را برابر برنامه آموزشی حداقل به صورت آبزرور فراهم نماید. مشارکت فعال و عملی دستیاران در اقدامات مختلف بالینی و درمانی در چارچوب برنامه آموزشی با توافق مسئولین تخصصی هر دو گروه آموزشی امکان پذیر خواهد بود.

قدمت رشته بیماریهای دهان جند سال است؟

رشته بیماریهای دهان و فک و صورت یکی از رشته های بالقوه  توانمند و نسبتا قدیمی کشور(حدود ۳۰ سال) است که علیرغم امکانات مجدود و بعضی مشکلات توانسته است متخصصین کترامدی تربیت کرده و به جامعه پزشکی کشور معرفی نماید.یکی از مهمترین بار علم پزشکی در دندانپزشکی بر عهده رشته بیماریهای دهان و فک وصورت قرار دارد.

ارتباط بین دو علم از وظایف اصلی رشته تخصصی بیماریهای دهان و فک و صورت است که در نهایت باعث ارتقای سطح سلامت جامعه شده و موجب حل مشکلات بیماران خاص (پوست ،قلب و عروق،ریوی،کلیوی ،گوارش،انکولوژی ،غدد ،روماتولوژی،نورولوژی ،اطفال ،عفونی ،پیوند اعضا و غیره می گردد.

کاربرد رشته بیماریهای دهان و فک وصورت چیست؟

رشته های مختلف پزشکی جهت تشخیص دقیق و درمان کامل بیماران خاص در بسیاری موارد نیاز به مشاوره با متخصصین بیماریهای دهان و فک وصورت جهت تشخیص ،درمان و پیگیری مشکلات دهانی این بیماران در گروههای درمانی دارند.متخصصین بیماریهای دهان و فک وصورت با به کارگیری تکنولوژی های مدرن و روشهای نوین و ارتباط با رشته های مرتبط می توانند نقش موثرتری در پیشرفت علوم داشته باشند.وجود بیش از چند رشته فلوشیپ در ارتباط با بیماریهای دهان و فک وصورت دلیل این مدعاست.

اهداف فرعی رشته بیماریهای دهان و فک وصورت چیست؟

  • پیشگیری ،تشخیص و درمان بیماریهای مخاط دهان و بافت نرم ناحیه دهان و فک وصورت
  • پیشگیری ،تشخیص و درمان بیماریهای ناحیه فک وصورت
  • پیشگیری ،تشخیص و درمان بیماریهای غدد بزاقی
  • پیشگیری ،تشخیص و درمان بیماریهای استخوانی فکین
  • پیشگیری ،تشخیص و درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی
  • پیشگیری ،تشخیص و درمان دردهای دهان و فک و صورت بر حسب مورد
  • انجام درمانهای دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماریهای سیستمیک بصورت سرپایی
  • انجام درمانهای دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماریهای سیستمیک بصورت بیمارستانی
  • کسب توانایی در انجام پژوهشهای در حیطه دهان و فک وصورت
  • کسب توانایی در انجام مطالعات اپیدمیولوژیک در حیطه دهان و فک وصورت
  • کسب توانایی در ارایه خدمات آموزشی به کلیه بیمارانی که احتیاج به درمانهای دندانپزشکی دارند.
  • کسب توانایی در ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان دوره دکترای عمومی
  • کسب توانایی در ارایه خدمات آموزشی به دستیاران تخصصی بیماریهای دهان و فک وصورت
  • کسب توانایی در ارایه خدمات آموزشی به دانشحویان پزشکی
  • توانمندی در برقراری ارتباط با بیماران
  • کسب توانایی در جراحیهای داخل دهانی و بیوپسی و نمونه برداری از ضایعات دهانی

متخصصین بیماریهای دهان و فک وصورت چه تواناییهای کسب می نمایند؟

دانش آموختگان دوره تخصصی رشته بیماریهای دهان و فک وصورت باید تواناییهای زیر را کسب کنند

  1. -پیشگیری ،تشخیص و درمان بیماریهای مخاط دهان ،فکین ،غدد بزاقی و دردهای دهان و فک وصورت
  2. درمان دندانپزشکی مبتلایان به بیماریهای سیستمیک بصورت سرپایی و بیمارستانی
  3. توانایی انجام پژوهش و مطالعات اپیدمیولوژیک در حوزه بیماریهای دهان و فک وصورت
  4. انجام جراحیهای داخل دهانی حهت درمان ضایعات دهان و فک و صورت
  5. انجام روشهای نوین مثل لیزر وتفسیر آزمایشات پاراکلینیک جهت تشخیص ضایعات دهان و فک وصورت

دکتر آرش عزیزی فلوشیپ ایمپلنت های دندانی از آکادمی ایمپلنتولوژیست های آمریکا – فلوشیپ لیزر از دانشگاه آخن آلمان می باشد.

در مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران آماده ارائه خدمات دندانپزشکی ، بیماری های دهان ، زیبایی و اپملنت ، پروتز دندان و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان