نمونه برداری ضایعات دهانی یا بیوپسی چیست؟

نمونه برداری یا بیوپسی چیست

نمونه برداری ضایعات دهانی ابزار کمکی برای تشخیص ضایعات دهانی می باشد. با کمک نمونه برداری ضایعات دهانی می توان به ماهیت واقعی بافت دهانی پی برد و درجهت درمان اقدام نمود.

نمونه برداری ضایعات دهانی یا بیوپسی چیست و به چه منظوری  استفاده می شود؟

نمونه برداری چهت تشخیص قطعی ضایعات دهانی به کار می رود.در بعضی موارد که با تشخیص کلینیکی قادر به تشخیص نهایی و قطعی نیستیم و یا مواردی که گمان به بدخیمی ضایعات دهانی داریم از نمونه برداری استفاده می کنیم و این کار توسط متخصص بیماریهای دهان وفک و صورت  انجام می شود.

نمونه برداری یا بیوپسی چیست

روند نمونه برداری ضایعات دهانی یا بیوپسی توسط متخصص بیماریهای دهان وفک و صورت به چه صورتی است؟

نمونه برداری یا بیوپسی یک روند جراحی است که تکه ای از ضایعه دهانی جهت انجام بررسی هیستو پاتولوژی برداشته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود.نمونه برداری یا بیوپسی  به دو شکل انجام می شود.

الف-نمونه برداری ضایعات دهانی یا بیوپسی اکسیژنال:

یک ضایعه کوچک بطور کامل برداشته می شود.اگر سایز ضایعه کوچکتر از یک سانتی متر باشد و به نظر خوش خیم باشد از روش بیوپسی اکسیژنال استفاده می شود.ضایعاتی که بزرگتر از یک سانتی متر باشند یا گمان به بدخیمی ضایعات باشد از این روش استفاده نمی شود

نمونه برداری یا بیوپسی چیست

ب-نمونه برداری یا بیوپسی اینسیژنال:

یک تکه کوچکی از بافت به ظاهر مشکوک توسط متخصص بیماریهای دهان وفک و صورت برداشته می شود.این تکنیک برای ضایعات بزرگ به کار می رود.اگر ضایعه در دسترس باشد این کار توسط متخصص بیماریهای دهان و فک وصورت در مطب تخصصی دندانپزشکی قابل انجام است . در صورتی که ضایعه بسیار وسیع باشه این کار در اتاق عمل توسط متخصص جراح دهان  انجام می شود.

ج-سیتولوژی اکسفولیاتیو:

منطقه مشکوک به بدخیمی به ملایمت جهت جدا کردن سلولهای بدخیم تحت اسکراپ قرار می گیرد.سلولها روی شیشه اسلپ قرار گرفته و رنگ آمیزی می شوندوزیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می کیرند.اگرسلولها بدخیم به نظر یایند باید بیوپسی عمیق تری انجام شود.سیتولوژی اکسفولیاتیو

  • اختلالات مادرزادی مثل شکاف لب و کام:

شکاف لب و کام :شکاف لب و کام یک اختلال مولتی فاکتوریال است که معمولا عوامل ارثی و محیطی در آن موثرند.

شکاف لب:شکاف لب باز ماندن و عدم چسبندگی لب بالاو زایده میانی بینی و زایده کامی است و شکاف کام شکاف کام نرم یا سخت است که ناشی از عدم چسبندگی بین چینهای کامی است.بیمار با شکاف کام در غذا خوردن و بلع و صحبت کردن دچار مشکل شده و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرتر می دهد. غذت موقغ بلعیدن وارد حفره بینی می شود. صدا به شکل تو دماغی در می اید وبیماران در حرف زدن دچار مشگل هستند.

  • ماکرو گلوسی یا بزرگی زبان:

بعضی عوامل باعث یزرگی زبان می شوند یکی از این عوامل بیماریهای ارثی هستند . در زیر مجموعه بیماریهای ارثی موارد زیر قرار دارند.

اختلالات عروقی ،سندروم داون،سندرم بلک ویت ویندرمن ،دیستروفی عضلانی دوشه،نوروفیبروماتوز تیپ۱ و کرتینیسم

  • انکیلو گلوسیا یا چسبندگی زبان چیست؟

در مواردی که چسبندگی فرنوم زبانی  به نوک زبان است و باعث جلوگیری از تجرک کافی زبان می شو بیماران قادر به خارج کردن زبان خود به اندازه کافی نمی باشند

  • توروس پالاتینوس(توروس فک بالا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان