تشخیص و درمان بیماریهای دهان

درمان بیماری های دهان

بعضی از ضایعات بیماریهای دهان احتیاج به تشخیص و درمان دارند.در این مقاله به برحی از درمان ضایعات بیماریهای دهان می پردازیم

اختلالات مادرزادی مثل شکاف لب و کام:

شکاف لب و کام یک اختلال مولتی فاکتوریال است که معمولا عوامل ارثی و محیطی در آن موثرند.

اختلالات مادر زادی دهان

 

شکاف لب:

شکاف لب باز ماندن و عدم چسبندگی لب بالاو زایده میانی بینی و زایده کامی است و شکاف کام شکاف کام نرم یا سخت است که ناشی از عدم چسبندگی بین چینهای کامی است.

بیمار با شکاف کام در غذا خوردن و بلع و صحبت کردن دچار مشکل شده و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. غذا موقع بلعیدن وارد حفره بینی می شود. صدا به شکل تو دماغی در می آید وبیماران در حرف زدن دچار مشکل هستند.

ماکروگلوسیا بزرگی زبان:

بعضی عوامل باعث بزرگی زبان می شوند یکی از این عوامل بیماریهای ارثی هستند . در زیر مجموعه بیماریهای ارثی موارد زیر قرار دارند. اختلالات عروقی ،سندروم داون،سندرم بلک ویت ویندرمن ،دیستروفی عضلانی دوشه،نوروفیبروماتوز تیپ۱ و کرتینیسم

عوامل اکتسابی بزرک بودن زبان:

بزرک بودن زبانمیاستنی گراویس،کارسینومای زبان،تیرویید زبانی،میکس ادم ،آمیلوییدوز

عوارض بزرگ بودن زبان

تنفس دهانی،ریزش آب از دهان،مشکل در غذا خوردن،صحبت کردن مشکل ،اپن بایت ،بیرون ماندن زبان باعث زخم زبان مشود.

درمان بزرگی زبان

اگر بزرگی زبان کم باشد درمان لازم نیست فقظ اکر صحبت کردن بیمار تحت تاثیر قرار کیرد صحبت درمانی لازم است در موارد  شدید درمان جراحی دهان لازم است.

 انکیلو گلوسیا یا چسبندگی زبان چیست؟

در مواردی که چسبندگی فرنوم زبانی به نوک زبان است و باعث جلوگیری از تحرک کافی زبان می شو بیماران قادر به خارج کردن زبان خود به اندازه کافی نمی باشند. اکثر بیماران فاقد علامت خاصی هستند در صورتی که انکیلو گلوسیا باعث نقص در صحبت کردن باشند بایستی انکیلو گلوسیا را درمان کرد که بوسیله جراحی فرنوم لینگوال این کار انجام می شود.

چسبندگی زبان چیست

توروس پالاتینوس(توروس فک بالا)

توروس پالاتینوس یک ضایعه استخوانی در سقف دهان بوده که بصورت ارثی در افراد دیده می شود که معمولا بعد از بلوغ خود رانشان می دهد.شیوع این عارضه از ۹ تا ۶۰ درصد در افراد مختلف گزارش شده است.شیوع آن در مردان بیشتر از زنان می باشدو همینطور شیوع آن در فک بالا بیشتر از فک پایین است و در اسیایی ها شیوع بیشتری دارد.

توروس فک بالا معمولا با گذشت زمان افزایش حجم و سایز  می دهد و معمولا در سنین بالا کاهش سایز پیدا می کند .در توروس فک پایین بعضی از استرسهای موضعی موثرند.توروسها معمولا احتیاج به درمان ندارند مگر در بیمارانی که توروس دچار زخم شده و یا بیمارانی که قصد گذاشتن پروتز کامل دندان یا دست دندان داشته باشند که بایستی توروس جراحی شود.


دکتر آرش عزیزی متخصص بیماریهای دهان ، فک وصورت استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه مولف بیش از ۱۰۰مقاله علمی-پژوهشی در زمینه دندانپزشکی رتبه اول در بورد تخصصی کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان