مزایای جرمگیری و پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی دندانی چیست؟

این روش یک روش پیشگیری می باشد که به معاینه معمولی دهان و دندان احتیاج خواهد داشت. در این روش همراه تمیز کردن کامل دندان، کار توسط دندانپزشک حرفه ای یا یک متخصص بهداشت دندان صورت می گیرد.

جرم دندان چیست؟

بعد از هر بار مسواک زدن، یک لایه محافظتی از مواد موجود در بزاق روی دندانها می‌نشیند و باعث محافظت از دندانها و رساندن فلوراید به آنها می‌شود. اما پس از چند ساعت، باکتریها داخل دهان به این لایه محافظتی می‌چسبند و به صورت یک لایه نرم چسبناک و سفیدرنگ در می‌آیند که به آن “پلاک میکروبی” می ‌گویند.

این پلاک میکروبی آشیانه خوبی برای باکتری‌هاست و در این مرحله به‌راحتی با مسواک و نخ دندان پاک می‌شود. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، مواد معدنی موجود در بزاق به این لایه نفوذ می‌کنند و آن را به‌صورت یک جرم سخت به نام “جرم دندان” درمی‌آورند. جرم دندان محکم به سطح دندان می‌چسبد و با شستشو و مسواک زدن از بین نمی‌رود. با افزایش جرم دندان، کم کم به دور دندان و زیرلثه ها نفوذ می‌کند.

جرم دندان می‌تواند به شکل رسوبات زرد رنگ تا قطعات سیاه و قهوه‌ای و حتی سبز در اطراف و زیر لثه دیده شود که محل بسیار مناسبی برای باکتری‌های بسیار مضر است. باکتری‌هایی که که باعث ازبین رفتن استخوان و بیماری لثه می‌شوند و فرد علایمی مثل خونریزی از لثه‌ها حین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا حتی گاز زدن مواد سخت مثل سیب را نشان می‌دهد. با پیشرفت این علایم طی زمان، دندانها لق شده و می‌افتند.

در پروفیلاکسی دندانی حذف باکتری ها، رسوب پلاک و جرم (پلاک معدنی) با استفاده از دستگاه ها و ابزارهای تخصصی برای شل کردن رسوبات و حذف آنها از روی دندان انجام می شود. کارهای جرم گیری، پولیش و دبریدمان در صورت تجمع بیش از حد تارتار نیز انجام می شود. با ما همراه باشید تا شما را با این روش درمانی دندانپزشکی آشنا سازیم.
پروفیلاکسی به عنوان یک درمان مهم دندانپزشکی شناخته شده و به منظور متوقف نمودن پیشرفت بیماری پریودنتال و التهاب لثه استفاده می شود.
طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، انجام پروفیلاکسی منظم به منظور جلوگیری از مشکلات دندان و لثه بسیار مفید و کار آمد می باشد.

مزایای انجام پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی را می توان یک روش عالی به منظور کمک به حفظ سلامت حفره دهان و البته متوقف نمودن بیماری لثه دانست.در ادامه شما را با چند مزایای انجام پروفیلاکسی دندان آشنا می سازیم. همچنان با ما همراه باشید.

از جمله مزایای پروفیلاکسی دندان می توان به این موارد اشاره نمود:

به برداشتن جرم، تارتار و تجمع پلاک، هم در بالا و هم در زیر خط لثه کمک می نماید.
از نظر زیبایی هم بسیار کمک کننده بوده و طرح لبخند زیبایی را برای فرد بوجود می آورد و در نتیجه اعتماد به نفس فرد را افزایش می دند.
با کمک پروفیلاکسی می توان دندان های زرد و لکه دار را رفع و درمان نمود.
نفس را تازه کرده و از این طریق از بیماری پریودنتال که غالباً با بوی بد دهان نمایان می شود، جلوگیری می کنند.
همچنین از ایجاد عفونت و مشکلات پریودنتال پیشگیری می نماید.

همانطور که گفتیم پروفیلاکسی دندان یک روش تمیز کردن دندان در دندانپزشکی می باشد که توسط دندانپزشک صورت می پذیرد. با این روش دندان ها به طور کامل معاینه شده و هر گونه بیماری و مشکلی که در دندان و لثه ها وجود داشته باشد، تشخیص داده شده و مورد درمان قرار می گیرد.

آیا جرم گیری به دندان آسیب می رساند؟

یکی دیگر از تصورات نادرست غیرمعمول این است که انجام این کار به دندان آسیب می رساند و باعث پوسیدگی آن ها می شود. این مفهوم که باعث سایش، پوسیدگی، لق شدن، حساسیت و غیره دندان می شود کاملا اشتباه است و شامل چنین مواردی نمی شود‌. تصوری که تعداد کمی از انسان ها از این تکنیک دارند این است که لایه ای از بافت مینای دندان از بین می رود. این باور کاملاً اشتباه است.

در واقع لایه ای از جرم و پلاک که روی دندان شکل گرفته و سفت شده است، از بین می رود. البته به این نکته توجه داشته باشید که بافت دندان به سختی دستکاری می شود و زبر می شود. اما این ناهمواری را می توان از طریق خود دندانپزشک در پایان جلسه درمان برطرف کرد.

استفاده از این روش باعث می‌شود سلامت دهان و دندان حفظ شود. جرم گیری به تقویت بافت لثه نیز کمک شایانی می کند. علت پوسیدگی مینای دندان، پلاک دندانی است. توجه داشته باشید که اگر پلاک دندان در داخل دهان باقی بماند، ممکن است باعث مشکلات زیادی شود.

چه زمانی جرم‌گیری دندان ضروری است؟

همه افراد در طول عمرشان نوعی تجمع پلاک را در دندان‌های خود تجربه می‌کنند. بزاق، باکتری‌ها و پروتئین‌ها در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می‌دهند که تقریباً همیشه دندان‌هایتان را می‌پوشاند. وقتی غذا می‌خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می‌چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می‌کنند که به آن پلاک می‌گویند. باکتری‌هایی که در این پلاک زندگی می‌کنند می‌توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان‌‌ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند.

اگر لثه‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را بیرون نگه می‌دارد. با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل‌گیری کند، این بافت شل شده و لثه‌های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی‌متر زیر خط لثه به دندان می‌چسبند. با بیماری لثه، دندان‌های شما شروع به ایجاد کیسه‌های عمیق‌تری خواهند کرد. اینها می‌توانند با پلاک پر شوند و مشکلات شما را بدتر کنند و علائمی مانند بوی بد دهان را ایجاد کنند.

اگر لایه‌های ۴ میلی‌متری یا بیشتر روی دندان‌هایتان دارید، دندانپزشک شما احتمالا جرم‌گیری دندان را برای برداشتن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه توصیه می‌کند.

در صورت انجام پروفیلاکسی توسط دندانپزشکی چه انتظاری باید داشت؟
برخی از مواردی که در طول بازدید توسط دندانپزشک ارائه می گردد عبارتنداز:

تمیز کردن وجرمگیری دندان ها
آموزش نخ دندان کشیدن

درمان های فلوراید یا فیشور سیلانت
اشعه ایکس برای بررسی پوسیدگی و مشکلات دیگر
بررسی پریودنتال و لثه های بیماران
بررسی ترمیم های دندانی موجودو …
غربالگری پوسیدگی دندان و دیگر بیماری ها
توصیه های مراقبت از دهان

هر چند وقت یکبار باید پروفیلاکسی دندان را انجام داد؟

گاهی اوقات اگر زبان خود را روی دندان های خود بگذارید، پلاک را حس می کنید. گاهی سطح دندان ناهموار به نظر می رسد اما با مسواک کردن کاملاً می توان آن را تمیز کرد و به خوبی از پلاک پاک نمود.
اما اگر پلاک به درستی برداشته نشود، می تواند به جرم تبدیل شود، که نیاز به انجام مراحل درمان توسط یک متخصص دندانپزشک دارد.

اگر بهداشت دهان و دندان را به نحو احسنت رعایت کنید، تنها یک یا دو بار در سال به دندانپزشک نیاز خواهید داشت. اما اگر بیماری لثه داشته باشید، شاید نیاز باشد که پروفیلاکسی دندان را هر چهار ماه یک بار انجام دهید. این مراقبت برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های شدید لثه و مسائلی مانند پوسیدگی و حذف دندان کمک می کند.

در آخر
مسواک کردن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشکی به احتمال زیاد به حفظ سلامت دهان کمک شایانی خواهد کرد. امیدواریم توانسته باشیم شما را با مزایای پروفیلاکسی دندان آشنا سازیم.

[lwptoc]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان