عوامل موثر بر قیمت پروتز دندانی کدامند؟

عوامل موثر بر قیمت پروتز دندانی کدامند؟

آشنایی با پروتز دندانی
پیشرفت‌های بی‌شمار در علم پزشکی در سال‌های اخیر، پروتزهای دندانی را وارد بازار کرده است. این پروتزها، جایگزینی طبیعی‌تر و مناسب‌تر برای دندان‌ها یا بافت‌های از دست رفته می‌باشد.

به گونه‌ای که در اکثر مواقع، تشخیص پروتز دندان از دندان‌های طبیعی بسیار دشوار است. همچنین اگر نصب پروتز به درستی انجام شود نه تنها غذا خوردن را آسان‌تر می‌کند، بلکه اعتماد به‌ نفس فرد را نیز افزایش می‌دهد.

در حقیقت دندان‌ها به دلایل گوناگونی از جمله پوسیدگی و صدمه دیدن، شکل طبیعی و اصلی خود را از دست می‌دهند. در این هنگام است که با استفاده از پروتز دندان به اصلاح طرح لبخند، تعویض و ترمیم دندان‌های آسیب دیده می‌پردازند.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندانی نوعی وسیله دندانپزشکی است که جای دندان از دست رفته را می‌گیرد یا نقص دندان را می‌پوشاند. این وسایل دندانپزشکی شامل ایمپلنت دندان، روکش، بریج، دندان مصنوعی و دندان متحرک پارسیل است. برخی از این پروتزها قابل جابجایی در دهان و برخی دیگر ثابت هستند.

پروتزهای دندانی، بهترین راهکار برای ترمیم دندان آسیب دیده و یا از دست رفته است که با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای هر شخص دارند، علاوه بر کاربرد بالا، تاثیر زیادی نیز روی زیبایی

فک می‌گذارند.

انواع پروتز دندان
مهم ترین دسته بندی که برای پروتزهای دندانی استفاده می شود، نحوه قرارگیری آن ها در دهان است که به صورت زیر تقسیم می شوند:
پروتز دندان ثابت
پروتز دندان متحرک

هر کدام از این انواع ویژگی هایی دارند و بنابر دلایلی پزشک تشخیص می دهد که کدام مدل برای بیمار استفاده شود

چه عواملی در انتخاب نوع پروتز موثر است؟

در مورد انتخاب نوع پروتز، تصمیم نهایی را متخصص پروتز می گیرد، اما باید گفت وضعیت دهان و دندان فرد بیشترین تاثیر را در انتخاب پروتز دارد. اگر تعداد دندان های خراب شده و از بین رفته کم و محدود باشد، معمولا پروتز ثابت پیشنهاد می شود که برای همان ناحیه استفاده شود. اما در مواردی که دندان های زیادی خراب شده اند و از بین رفته اند، پزشک برای کاهش هزینه و همچنین کاهش زمان درمان، پروتزهای متحرک را پیشنهاد می دهد که بسته به نوع فک و لثه می تواند شامل ایمپلنت باشد یا نباشد

مزایای استفاده از پروتز دندان

هر فردی که دچار مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان، خراب شدن دندان، عدم توانایی در جویدن غذا، مشکل در صحبت کردن ناشی از نبود دندان و … است باید برای درمان اقدام کند. در این موارد پروتز دندان در انواع مختلف، با توجه به تشخیص متخصص، یک راه حل سریع و کاملا کاربردی می باشند. بهتر است به بهترین متخصصان و دندانپزشکان مراجعه کنید تا در زمینه قالب گرفتن و ساخت پروتز مناسب به مشکل برخورد نکنید. پروتز های دندانی به سلامت دهان و دندان شما کمک می کنند. از خرابی سایر دندان ها جلوگیری می کنند و زیبایی و افزایش اعتماد به نفس را برای شما به همراه خواهند داشت. در صورت عدم جایگزین کردن دندان با پروتز، مشکلاتی مانند ساییدگی دندانهای دیگر، کج شدن آنها، زخم شدن و تغییر فرم لثه و .. بوجود خواهد آمد

عوامل موثر بر قیمت پروتز

هزینه پروتز دندان با توجه به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم بستگی دارد.

نوع پروتز
پروتز‌های ثابت مانند پل ثابت (بریج)، ایمپلنت و کراون‌ها هستند که بر روی دندان‌ها یا فضای خالی نصب می‌شوند و بصورت دائمی باقی می‌مانند. این نوع پروتز‌ها معمولاً هزینه بالاتری نسبت به پروتز‌های متحرک به دلیل پیچیدگی بیشتر فرآیند نصب و مواد استفاده شده دارند.
پروتز‌های متحرک شامل پروتز‌هایی مانند دندان‌های مصنوعی متحرک (dentures) است که ممکن است به عنوان پروتز‌های کامل (برای جایگزینی همه دندان‌ها) یا برای جایگزینی چند دندان استفاده شوند. این پروتز‌ها معمولاً هزینه کمتری دارند اما نیاز به ترمیم و تغییرات دوره‌ای دارند که ممکن است هزینه را افزایش دهد.

وضعیت دندان های باقیمانده عاملی موثر بر قیمت پروتز

وضعیت دندان‌های باقیمانده تأثیر زیادی بر هزینه پروتز دارد. وضعیت این دندان‌ها می‌تواند عوامل زیر را به دنبال داشته باشد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر هزینه اثر می‌گذارد:

نیاز به پیش‌درمان مثلا احتیاج به عصب کشی، جراحی، ترمیم یا درمان‌های دیگر

استفاده و یا عدم استفاده از بیمه های درمانی و تکمیلی
خوشبختانه هزینه مربوط به دندان مصنوعی توسط برخی از بیمه های درمانی و یا بیمه های تکمیلی به اشخاص پرداخت می شود اما برخی از بیمه ها تنها نیمی از این هزینه را به بیمار پرداخت می کنند و برخی دیگر ممکن است که تمامی هزینه مورد نظر را تقبل کنند.
به همین دلیل در صورتی که اشخاص از بیمه های درمانی و یا تکمیلی استفاده نمایند، هزینه مربوط به دندان مصنوعی برای آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

استفاده و یا عدم استفاده از کارت تخفیف پزشکی

کارت تخفیف پزشکی یکی از راه های بسیار کارامد برای دریافت تخفیف در حوزه پزشکی و یا در خصوص امور دیگر است. کارت های تخفیف نیز دارای انواع مختلفی هستند به گونه ای که برای تهیه برخی از آنها باید مبلغی پرداخت شود و برخی دیگر نیز به صورت کاملا رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد.

در صورتی که برای تهیه دندان مصنوعی از کارت تخفیف پزشکی استفاده شود، اشخاص می توانند تخفیفات بسیار مناسبی را در این خصوص دریافت کنند. به عنوان مثال: برخی از کارت های تخفیف پزشکی به میزان ۷۰ الی ۹۰ درصد تخفیف را به بیمار ارائه می دهند که در این صورت هزینه پروتز دندان با استفاده از آنها کاهش می یابد.

مهارت دندانپزشک

دندانپزشکانی که امور مربوط به دندان مصنوعی را برای بیماران انجام می دهند، دارای تخصص و مهارت متفاوتی هستند که هر چه مهارت، دقت، تخصص و توانایی پزشک در درمان بیمار توسط دندان مصنوعی بیشتر باشد، مسلما قیمت پروتز دندان نیز افزایش پیدا می کند.

کیفیت ساخت پروتز دندانی و قالب گیری

برای اینکه بیمار بتواند از پروتز دندانی استفاده کند، باید ابتدا از لثه او توسط پزشک قالب گیری شود که نحوه قالب گیری در کیفیت ساخت پروتز دندانی تاثیر خواهد داشت. اگر پزشک قالب گیری از لثه بیمار را با دقت ومهارت انجام ندهد، پروتز ساخته شده برای بیمار مشکلاتی را برای او ایجاد می کند.

وضعیت دندان ها و لثه بیمار

چنانچه شخص مورد نظر دندان های خود را قبل از اقدام به استفاده از دندان مصنوعی کشیده باشد، دندانپزشک تنها از لثه او قالب گیری می کند و برای او اقدام به ساخت پروتز دندانی می کند.

هزینه پروتز دندان می‌تواند تحت تأثیر چندین عامل مختلف قرار بگیرد که شامل نوع، وضعیت دندان‌های باقیمانده، مواد و تکنولوژی استفاده شده، مکان دندانپزشکی، پوشش بیمه و پرداخت‌های درمانی می‌شود.اینکه از کدام نوع پروتز، برای کدام ناحیه از دهان و همچنین برای چه تعداد از دندان ها استفاده کنید، باعث تغییر در هزینه می شود. همچنین نیاز به لابراتوار، هزینه متخصص و کلینیک و .. نیز در شرایط مختلف، متفاوت است. به همین دلیل نمی توان قیمت مشخص و واحدی را در زمینه پروتز بیان کرد. البته شما زمانی که برای مشاوره و معاینه اولیه به متخصص مراجعه نمایید، قیمت و هزینه کامل را به شما بیان خواهند کرد.

[lwptoc]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان