بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد

بلیچینگ: دندان های خود را تنها در یک جلسه با سفید کردن دندان سفید کنید
دندان های سفید درخشان، فرد را جوان به نظر می رساند و اعتماد به نفس را افزایش می دهند. با این حال، رنگ طبیعی دندان ها در طول سال ها خراب می شود و دندان ها زرد به نظر می رسند.
بلیچینگ یا سفید کردن دندان به معنای بازیابی یا روشن کردن رنگ طبیعی دندان با استفاده از مواد سفید کننده (مانند پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن) برای از بین بردن تغییر رنگ دندان است .

چه زمانی بلیچینگ در برابر تغییر رنگ کمک می کند؟

اگر ذرات رنگ وارد مینای دندان شوند، دیگر با مسواک زدن و مراقبت از دندان پاک نمی شوند . اگر مینای دندان تغییر رنگ داده باشد ، حتی تمیز کردن حرفه ای دندان نیز اغلب کارساز نیست.
سفید کردن دندان تنها راه برای به دست آوردن رنگ طبیعی دندان شماست. برخی از غذاها، مانند شراب قرمز یا قهوه، به ویژه اغلب مسئول تغییر رنگ و لکه های ناخوشایند روی سطح دندان هستند. علاوه بر این، مصرف برخی از داروهای حاوی آهن و نیترات می تواند منجر به حفظ رنگدانه های رنگی شود. حتی اگر قهوه خور نباشید یا به طور منظم دارو مصرف نکنید، دندان های شما ممکن است به دلیل افزایش سن تیره شوند.

چه روش های سفید کننده وجود دارد؟

اساساً دو نوع قابل تشخیص است:
• بلیچینگ در مطب
• بلیچینگ خانگی
بلیچینگ در مطب – سفید کردن فقط در یک جلسه در مطب دندانپزشکی

با این روش سفید کردن دندان توسط دندانپزشک یا دستیار دندانپزشکی در مطب دندانپزشکی انجام می شود. در حین بلیچینگ در مطب، ابتدا میزان سفیدی مورد نظر مشخص می شود و قبل از اعمال ماده سفید کننده (پراکسید هیدروژن) دندان ها تمیز می شوند. در طول کل درمان سفید کردن دندان، لثه ها به اندازه کافی توسط یک باند لاستیکی محافظت می شوند. مدت زمان یک درمان در عمل یک تا دو ساعت است. به عنوان یک قاعده، یک جلسه کافی است، اما اگر تغییر رنگ شدید باشد، حداکثر ۳ جلسه بلیچینگ لازم است. بلیچینگ در مطب به طور قابل توجهی کارآمدتر از روش بلیچینگ خانگی است زیرا می توان از ماده سفید کننده در غلظت های بالاتر استفاده کرد.
دوام بلچینگ دندان بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد که بلچینگ دندان چقدر دوام دارد. همچنین، دوام بلچینگ دندان ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد.

برخی از عواملی که می‌توانند بر دوام بلچینگ تأثیرگذار باشند عبارتند از:

۱. رژیم غذایی: مصرف غذاهایی که رنگدانه بالایی دارند مانند قهوه، چای، سیگار و شیرینی‌هایی که ترکیباتی مانند تنظیم‌کننده‌های رنگدانه دارند ممکن است باعث افزایش یا کاهش دوام بلچینگ شوند.

۲. عوامل زیستی: عوامل زیستی مانند pH دهان و ترکیبات شیمیایی موجود در لعاب دهان نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند. آب دهانی با pH اسیدی به مدت طولانی ممکن است روند دوام بلچینگ را تحت تأثیر قرار دهد.

۳. رعایت بهداشت دهان: پایداری بلچینگ ممکن است به رعایت بهداشت دهان و مراقبت مناسب از دندان‌ها بستگی داشته باشد. شستشوی منظم دهان، استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب و جلوگیری از تجمع لکه‌ها و رسوبات می‌تواند به دوام بلچینگ کمک کند.

در نهایت، برای ارزیابی دوام بلچینگ دندان و بدست آوردن نتایج دقیق‌تر، بهتر است با یک دندانپزشک مشورت کنید. او می‌تواند با توجه به شرایط شما توضیحات و مشاوره لازم را ارائه دهد.

سفید کردن دندان ها در منزل

با روش بلیچینگ خانگی یک اسپلینت انفرادی توسط دندانپزشک ساخته می شود. بیمار آن را به خانه می‌برد، یک ماده سفیدکننده ملایم را در فواصل زمانی مناسب دراسپلینت گذتشته وبرروی دندانهای خود قرار می دهد . ژل درروز معمولاً به مدت ۳۰ دقیقه استفاده می شود.
در پایان درمان دو تا شش هفته ای، دندانپزشک نتایج را ارزیابی می کند و در صورت لزوم می توان سفید کردن دندان ها را ادامه داد.

آیا سفید کردن با بلیچینگ دندان همیشه جواب می دهد؟

خیر، همیشه نمی توان همه دندان ها را سفید کرد:
• برای پرکردن دندان، روکش یا پروتز : از آنجایی که فقط ساختار طبیعی دندان را می توان سفید کرد، پرکردن دندان یا روکش ها و پروتزها رنگ خود را حفظ می کنندو بیلیچینگ تاثیری در رنگ روکش ها ندارد.

• برای دندان های مرده : حتی با دندان های مرده، بلیچینگ دندان ها از بیرون موفقیت آمیز نیست. اینها باید از داخل به بیرون سفید شوند.
• برای دندان‌های طبیعی : در برخی موارد، سفید کردن دندان‌ها ممکن است حتی روی دندان‌های سالم و طبیعی هم جواب ندهد.
در صورت عدم دستیابی به نتیجه رضایت بخش، می توان به روکش ها متوسل شد .

مزایای بلیچینگ چیست؟

• افزایش عزت نفس از طریق سفید کردن دندان
• ماندگاری طولانی تا چهار سال

افزایش عزت نفس از طریق سفید کردن دندان

بلیچینگ، به عنوان یک روش ملایم برای روشن کردن دندان‌های زرد و تغییر رنگ، به بیماران کمک می‌کند تا عزت نفس خود را بازگردانند. دندان های یک فرد یکی از اولین چیزهایی است که در مورد شخص دیگر متوجه می شوید. اگر رنگ آنها تغییر کند، روی کل ظاهر تأثیر می گذارد. سفید کردن دندان ها می تواند اعتماد به نفس را به فرد بازگرداند .
مدت زمان بلیچینگ چقدر است؟
یکی دیگر از مزایای بلیچینگ ماندگاری طولانی آن است. بلیچینگ دندان نتایج برجسته و زیبایی را برای تغییر رنگ دندان ارائه می دهد و تا چهار سال ماندگاری دارد . شما نباید بیش از دو بار در سال دندان های خود را سفید کنید. در غیر این صورت تکرار بدون خطر امکان پذیر است.

مضرات بلیچینگ چیست؟

• حساسیت بیش از حد دندان ها بعد از بلیچینگ
• اگر محافظت کافی نباشد، آسیب به لثه ها امکان پذیر است

حساسیت بیش از حد دندان ها بعد از بلیچینگ

اگر دندان های خود را سفید کرده اید، ممکن است عوارض جانبی جزئی را تجربه کنید. با این حال، دندان درد در طول درمان شایع نیست. استفاده از ماده بلیچینگ می تواند منجر به حساسیت بیش از حد دندان درگیر در ارتباط با گرما و سرما در حین و مدتی پس از بلیچینگ دندان شود . با این حال، این معمولا پس از چند روز ناپدید می شود.

آیا سفید کننده به لثه ها آسیب می رساند؟

پراکسیدهای مورد استفاده در بلیچینگ اساساً به سلول آسیب می رسانند، به همین دلیل است که لثه ها باید همیشه به اندازه کافی محافظت شوند . با این حال، در نسخه داخلی این امر همیشه با روکش های آدامس تضمین می شود. در روش خانگی، محافظت با یک آتل دقیق که فقط دندان ها را لمس می کند تضمین می شود.
دندانپزشک شما باید حتما شما را در مورد خطرات احتمالی آگاه کند و قبل از سفید کردن دندان ها اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهد. دندانپزشکان با بالاترین استانداردهای دندانپزشکی متمایز هستند و خوشحال خواهند شد که شما را در مورد تمایل شما به سفید کردن دندان راهنمایی کنند.
از آنجایی که این یک خدمت درخواستی و بدون نیاز پزشکی است، در کاتالوگ خدمات بیمه درمانی قانونی گنجانده نشده است و هزینه های بلیچینگ توسط شرکت بیمه سلامت پوشش داده نمی شود . حتی بیمه‌های خصوصی بهداشتی معمولاً کل درمان بلیچینگ را پوشش نمی‌دهند.
علاوه بر این، هزینه‌های بلیچینگ با توجه به انجام آن در مطب استفاده از روش بیلیچینگ در خانه تعیین می‌شود.
قیمت سفید کردن دندان در منزل کمتر است اما نیاز به همکاری و زمان بیشتری از جانب بیمار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان