ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی چیست؟

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی چیست؟

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی چیست؟

عدم تراز در دندان ها و فک تأثیر زیادی روی عدم اعتماد به نفس و سلامتی دهان و دندان دارد. حتی این عارضه ممکن است مشکلات روانی و اجتماعی برای فرد بیمار ایجاد کند. امروزه برای درمان این عارضه از طرف پزشکان راه کارهای مناسبی ارائه می شود. با انجام ارتودنسی کاموفلاژ می توان مشکل فک و دهان را تا حدود زیادی برطرف کرد. در این مقاله قصد داریم درباره ارتودنسی جبرانی یا کاموفلاژ و کاربردهای آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

به چه ارتودنسی، ارتودنسی کاموفلاژ می گویند؟

ارتودنسی کاموفلاژ و یا جبرانی، نوعی اصطلاح در ارتودنسی است که به منظور رفع ناهنجاری های فکین (مخصوصا فک پایین) با کمک تغییر در جایگاه دندان ها انجام می گیرد. در واقع در این روش درمانی به از بین بردن ناهنجاری اسکلتی پرداخته نمی شود، اما تغییراتی که در دندان ها صورت می گیرد، به گونه ای است که روی آن ها پوشانده شده و دیگر هیچ عقب ماندگی از فک بیمار به چشم نخواهد آمد.

درباره ارتودنسی کاموفلاژ
برای اینکه بتوانید با مفهوم ارتودنسی کاموفلاژ آشنا شوید بهتر است در اصل معنی کلمه‌ی کاموفلاژ را بدانید. این کلمه که در زبان انگلیسی به شکل camouflage نوشته می‌شود، به معنای پوشاندن و مخفی کردن می‌باشد و در اصل به معنای مخفی کردن عیب دهان و دندان شما است. همانطور که از نام این نوع ارتودنسی مشخص است متخصص با استفاده دستگاه‌هایی تغییراتی را در دهان و فک بیمار ایجاد می‌کند. در این روند ناهنجاری اسکلتی از بین نمی‌رود اما تغییراتی در فک و صورت انجام می‌گیرد که روی دندان‌های شما پوشیده می‌شود و دیگر عقب ماندگی فک شما به چشم نمی‌آید.

شما برای اینکه بتوانید بیشترین تأثیر را در حل مشکلات و ناهنجاری‌های خود داشته باشید باید سعی کنید ارتودنسی را در سنین کم نظیر کودکی یا نوجوانی انجام دهید، در این زمان به علت اینکه دندان‌ها و فک فرد هنوز هم در حال رشد هستند ایجاد تغییرات بنیادی در آن‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم ارتودنسی کموفلاژ بیشتر برای رفع ناهنجاری فکین بخصوص فک پایینی کاربرد دارد. زمانی که مشکلات و ناهنجاری‌های اسکلتی و فکی بر روی فرد نمایان شود مشکلات عمده‌ای برای او رخ می‌دهد که از متداول‌ترین آن‌ها می‌توان به سختی در تکلم و نحوه غذاخوردن اشاره کرد. برای دریافت مشاوره در رابطه با درمان ایمپلنت می‌توانید با پشتیبانی تلفنی ما ارتباط برقرار کنید.
درمان ارتودنسی کاموفلاژ گزینه قابل قبولی برای اختلافات خفیف تا متوسط ​​اسکلتی برای اصلاح مال اکلوژن و در عین حال مشکل اسکلتی است. در این مقاله، گزارش موردی از درمان ارتودنسی کاموفلاژ در یک بیمار اسکلتی کلاس III با کراس بایت قدامی، کلاس مولار دو طرفه، کلاس نیش غیر قابل ارزیابی دو طرفه و عدم وجود یک دندان نیش فوقانی ارائه شده است. هدف این مقاله این است که نشان دهد، ارتودنسی کاموفلاژ یک گزینه درمانی قابل قبول در عمل روزمره برای اختلافات خفیف اسکلتی است که نتایج زیبایی در بافت های نرم و همچنین اصلاح مال اکلوژن را ارائه می دهد.

ارتودنسی کاموفلاژ چه ناهنجاری‌هایی را جبران می‌کند؟
موادی که تحت تاثیر ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی در اصلاح می‌شوند به شرح ذیل قابل معرفی هستند:
عارضه تنگی فک پایین یا بالا
جلوزدگی و جلو بودن فک پایین یا بالا
عقب ماندگی فک پایین یا بالا
بهبود انحراف فک با اعمال روش‌های موثر
کم یا زیاد کردن ارتفاع صورت
همانطور که می‌دانید استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ مشکلات فک شما را به کل برطرف نمی‌کند اما با استفاده از تکنیک‌‌های مختلف موقعیت دندان‌ها را به شکلی طبقه‌بندی می‌کند که فرد مقابل شما قادر به تشخیص مشکلات و ناهنجاری‌های فک شما نباشد. در اصل اهداف کاموفلاژ را می‌توان بدین شکل ذکر کرد:

استفاده به عنوان جایگزین برای عمل‌های سخت جراحی
حفظ کردن زیبایی صورت فرد
مرتب شدن دندان‌های بیمار
اصلاح عملکرد دندان های نیش
منظم کردن و هم محور کردن دندان‌ها

علت های نیاز به روش ارتودنسی جبرانی چیست؟

کسانی که دچار ناهنجاری فک می شوند ، در بیشتر موارد به علت های ژنتیکی دچار این عارضه هستند. به همین دلیل در صورتی که در فک ، ناهنجاری و شکل غیر طبیعی وجود داشته باشد ، نیاز به ارتودنسی کاموفلاژ احساس می شود.
اگر در فک انحراف ، تنگی ، جابجایی و یا جلو و عقب بودن دیده شد ، با کمک این روش درمانی می توان آن را تا حدود زیادی بهبود بخشید.
لازم به ذکر است که این روش درمانی برای افرادی موثر است که ناهنجاری فکی در آن ها به میزان کم ، خفیف یا متوسط باشد. اما افرادی که ناهمواری و انحراف زیادی در فک دارند ، حتماً باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

چه افرادی گزینه مناسبی برای ارتودنسی کاموفلاژ نیستند؟

معمولا این درمان برای افراد زیر در نظر گرفته نمی شود:

افرادی که انحرافات اسکلتی بسیار شدیدی دارند.
کسانیکه که دارای ناهنجاری های کلاس ۲ شدید، کلاس ۳ شدید و ناهنجاری اسکلتی عمودی هستند، گزینه خوبی برای این روش درمانی نمی باشند.
افرادی که دندان های پیش آن ها به شدت بیرون زده است.
بیمارانی که پتانسیل رشد آن ها بسیار بالا است.
فردی که دچار کم توانی ذهنی بوده، اما به درمان ارتودنسی نیاز دارد، نیز کاندید خوبی برای این روش درمانی نمی باشد.
افرادی که دچار مشکلات و بیماری های لثه هستند.

سن مناسب ارتودنسی کاموفلاژ

بیماران دارای ناهنجاری های فکی که در سنین رشد به سر می برند، می توانند با کمک ابزار های فانکشنال و دیگر روش های ارتودنسی دندان به راحتی درمان خود را انجام دهند. اما افرادی که با وجود اینگونه مشکلات سن رشد خود را پشت سر گذاشته اند، نمی توانند به راحتی با کمک دستگاه های ارتودنسی بهبودی کامل خود را به دست بیاورند، زیرا موقعیت فک در جایگاه خود تثبیت شده و امکان جا به جایی آن وجود ندارد. در این شرایط ارتودنسی کاموفلاژ برای رفع این بدفرمی ها گزینه های بسیار مناسبی می باشد. بنابراین سن مناسب این ارتودنسی بعد از اتمام دوران رشد است.

ارتودنسی کاموفلاژ و درمان عارضه عقب افتادگی فک
عقب بودن فک پایین همان مال اکلوژن (Malocclusion) کلاس دو در اصطلاح دندانپزشکی است. این عارضه بیانگر وضعیتی است که در آن فک و دندان‌های ردیف بالا جلوتر و پیشرو نسبت به دندان‌ها و فک پایینی هستند. کوچکی فک پایین یا شکل گیری فک بالا بصورت نامتوازن (جلو بودن فک بالا) از جمله نشانه‌هایی است که در مال اکلوژن نوع دو باعث محدب جلوه دادن صورت بیمار می‌شود.
اگر این عقب افتادگی فک پایین خفیف یا متوسط باشد می‌توان با روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی آن را برطرف نمود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیماران مواجهه با این عارضه میزان رضایت افراد از انتخاب روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی در حد رضایت آنها در رفع عارضه ناهنجاری فک با عمل جراحی بوده است.

مراحل جبران عقب افتادگی فک با ارتودنسی کاموفلاژ

هدف دندانپزشک و ارتودنتیست در هنگام به کارگیری روش درمانی ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی برای رفع عارضه عقب ماندگی فک پایین این است که با استفاده از تکنیک عقب کشیدن قوس دندان‌های بالا و جلوکشیدن قوس دندان‌های پایین فاصله مشاهده شده بین فک بالا و پایین را از بین ببرند. روش ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی با مراحل زیر برای جبران عقب افتادگی فک پایین صورت می‌گیرد.

درمان ارتفاع کم یا زیاد صورت با روش ارتودنسی کاموفلاژ

یکی از مسائل رایج در بین بسیاری از افراد کم یا زیاد بودن ارتفاع صورت است که در سال های اخیر بسیار فراگیر شده است. از انجایی که این اختلال تاثیر بدی بر روی ظاهر فرد می گذارد، باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. برای انجام این کار معمولا دندان‌های ردیف جلو تغییر حالت داده می شوند تا ارتفاع صورت به حالت استاندارد نزدیک شود. در بعضی از شرایط خاص دندان های عقبی نیز در این روش درمانی دچار تغییرات خواهند شد. این روش درمانی پس از انجام معاینه های اولیه لازم برای درمان به کار می رود.

در حال حاضر امکان ارتودنسی قسطی نیز فراهم شده است که این مورد برای کسانی که شرایط سختی مالی دارند مناسب خواهد بود. خوشبختانه سایر موارد همچون هزینه کشیدن دندان نیز شامل همین قوانین می شود و می توان با قیمت ارزان و مناسب این خدمات ویژه را دریافت کرد. امیدواریم که با ارتودنسی کاموفلاژ بتوانید تمامی مسائل مربوط به فک را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان