علائم عفونت دندان کدامند؟

علائم عفونت دندان

علائم عفونت دندان کدامند؟

دندان آبسه
آبسه دندان یک پاکت چرکی (عفونت) است. به بافت های دهان آسیب می رساند و می تواند به سایر نواحی بدن شما سرایت کند و در برخی موارد باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود. دندان آبسه به خودی خود خوب نمی شود و نیاز به درمان توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دارد.

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. در واقع آبسه ممکن است در نواحی مختلف ایجاد شود. آبسه پری‌آپیکال (periapical abscess) در نوک ریشه و آبسه پریودنتال (periodontal abscess) در لثه رخ می‌دهد.

دندانپزشکان آبسه دندان را با تخلیه آن و خلاص شدن از شر عفونت درمان می‌کنند. اما در بعضی موارد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. درمان نکردن عفونت می‌تواند به عوارض جدی و حتی تهدیدکننده زندگی منجر شود. با ما تا انتهای مقاله امروز همراه باشید تا درباره آن و لثه اطلاعات بیشتری کسب کنید.
آبسه دندان حفره ای از چرک ناشی از عفونت باکتریایی در لثه شما است. آبسه معمولاً شبیه یک برآمدگی، جوش یا جوش قرمز و متورم است. بر روی دندان درگیر تاثیر می گذارد، اما عفونت می تواند به استخوان اطراف و دندان های مجاور نیز سرایت کند. آبسه ممکن است در نقاط مختلف اطراف دندان به دلایل مختلف ایجاد شود.

دونوع عفونت دندان می تواند باعث آبسه شود:

پری اپیکال: آبسه پری اپیکال عفونتی است که در نوک ریشه دندان شما ایجاد می شود. اگر دندانی دارید که پوسیده یا شکسته است، باکتری می تواند وارد دندان شما شده و به پالپ گسترش یابد. (پالپ داخلی ترین قسمت دندان است که حاوی اعصاب و رگ های خونی است.) هنگامی که باکتری ها به پالپ حمله می کنند، عفونت می تواند به نوک ریشه دندان شما و سپس در نهایت به استخوان اطراف گسترش یابد و باعث ایجاد آبسه شود.
پریودنتال: این عفونت در استخوان و بافت هایی که از دندان های شما حمایت می کنند شروع می شود. آبسه پریودنتال معمولاً ناشی از بیماری لثه است و در بین بزرگسالان شایع تر است.
آبسه دندان چه تاثیری بر سلامت کلی دهان و دندان من دارد؟
در صورت عدم درمان، آبسه دندان می تواند به استخوان فک، بافت های نرم صورت و گردن و فراتر از آن گسترش یابد. در موارد بسیار نادر، عفونت می تواند به قلب شما (اندوکاردیت) و مغز (مننژیت باکتریایی) برسد.

چه کسانی دچار آبسه دندان می شوند؟

سیگار: احتمال ابتلا به آبسه دندان در افرادی که سیگار می کشند دو برابر بیشتر از افرادی است که سیگار نمی کشند.
خشکی دهان (خشکی دهان): باکتری ها در دهانی که مقدار کمی بزاق دارد رشد می کنند.
بهداشت دهان و دندان ضعیفی داشته باشید: مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان باعث کاهش باکتری ها می شود.
سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید: بیماری ها یا داروها می توانند پاسخ ایمنی شما را کاهش دهند و مبارزه با میکروب ها را سخت تر کنند.
علائم و علل

علائم آبسه دندان چیست؟

اگر آبسه دندان دارید، ممکن است درد خود را اینگونه توصیف کنید:

درد هنگام جویدن .
درد تیزیا مداوم همراه با تحریک یا بدون تحریک .
درد ممکن است به استخوان فک، گردن یا گوش نیز کشیده شود.
سایر علائم آبسه دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حساسیت دندان به دمای گرم یا سرد.
طعم تلخ در دهان شما.
بوی بد دهان (هالیتوزیس).
قرمزی و تورم لثه.
لق شدن دندان آسیب دیده.
ناحیه متورم در فک بالا یا پایین.
زخم باز و تخلیه کننده در کنار لثه ها.
علاوه بر این، ممکن است علائم عمومی تری مانند:
تب
تورم غدد لنفاوی
ناراحتی عمومی، ناراحتی یا احساس بیماری.

علت آبسه دندان چیست؟

هر چیزی که دریچه ای برای ورود باکتری ها به دندان یا بافت های اطراف ایجاد کند، می تواند منجر به آبسه دندان شود. علل عبارتند از:

پوسیدگی شدید: حفره (پوسیدگی دندان) تخریب سطح سخت دندان شما است. این زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها قند موجود در غذا و نوشیدنی را تجزیه می کنند و اسیدی ایجاد می کنند که به مینای دندان حمله می کند.
دندان های شکسته یا ترک خورده: باکتری ها می توانند به هر دهانه دندان نفوذ کرده و به پالپ گسترش یابند.
بیماری لثه (پریودنتال): بیماری لثه عفونت و التهاب بافت های اطراف دندان است. با پیشرفت بیماری لثه، باکتری ها به بافت های عمیق تری دسترسی پیدا می کنند.
آسیب به دندان: ضربه به دندان می تواند به پالپ داخلی آسیب برساند، حتی اگر ترک قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد. آسیب دیدگی آن را مستعد عفونت می کند.

دندان آبسه چگونه تشخیص داده می شود؟

علاوه بر معاینه دندان و بافت اطراف آن از نظر علائم عفونت، دندانپزشک ممکن است:
توصیه به اشعه ایکس دندان: این می تواند به شناسایی منابع بیماری های دندانی که ممکن است منجر به آبسه دندان شده باشد کمک کند. دندانپزشک شما همچنین می تواند از اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا عفونت گسترش یافته است و ممکن است نواحی دیگر را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کند.
سی تی اسکن را توصیه کنید: اگر عفونت به نواحی دیگر در گردن شما سرایت کرده باشد، این به شناسایی میزان عفونت کمک می کند.
روی دندان های خود ضربه بزنید و فشار دهید: دندانی که دارای آبسه است اغلب به لمس یا فشار حساس است.
انجام تست های حرارتی: این آزمایش ها به دندانپزشک کمک می کند تا سلامت پالپ دندان شما را تشخیص دهد.

چگونه آبسه دندان را درمان می کنید؟

اهداف درمان از بین بردن عفونت و جلوگیری از عوارض است. گزینه های درمان آبسه دندان عبارتند از:

برش و تخلیه: دندانپزشک شما یک برش کوچک (برش) در آبسه ایجاد می کند تا چرک را تخلیه کند. آنها همچنین ممکن است یک زهکش لاستیکی کوچک قرار دهند. این به باز نگه داشتن ناحیه کمک می کند تا بقیه عفونت تخلیه شود.
کانال ریشه: این گزینه به از بین بردن عفونت و نجات دندان شما کمک می کند. این روش معمول پالپ عفونی دندان شما را برداشته وبا درمان ریشه صحیح آبسه بیمار درمان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان