پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است و به جای دندان طبیعی از دست رفته در استخوان فک قرار می گیرد. ریشه شرط لازم برای کاشت این است که حجم استخوان کافی در فک وجود داشته باشد تا بتوان ایمپلنت های دندانی را به طور ایمن و پایدار در لثه پایدار کرد. با این حال، اگر استخوان کافی در دسترس نباشد، ابتدا باید پیوند استخوان انجام شود.
پیوند استخوان یا تقویت استخوان اکنون بخشی از روال کار ایمپلنت است.
برای ایمپلنت های ایمن، کیفیت استخوان باید مناسب باشد
دندان های ما در پریودنشیوم ایمن و ثابت هستند.الیاف پریودنشیم دندان ها را در جای خود نگه می دارد. بدون مواد استخوانی کافی شرایط حفظ دندان و ایمپلنت بسیار سخت است.
ایمپلنت های دندانی همچنین به حجم استخوان مشخص و کیفیت استخوان خوب نیاز دارند تا بتوانند با خیال راحت از تاج ها، بریج ها و پروتزها حمایت کنند. اما گاهی اوقات کمبود استخوان در فک بالا یا پایین وجود دارد. دلایل این امر می تواند شامل موارد زیر باشد:
سیگار کشیدن
شکاف دندانی که بسته نشده باشد
استفاده از پروتز کامل برای سالها
بیماری های متابولیک
پریودنتیت درمان نشده

پیوند استخوان یا کاربرد پودر استخوان چیست؟

قبل از هر چیز، اگر شما از بیمارانی هستید که قرار است ایمپلنت دندان انجام دهید، باید به این نکته اشاره کنیم که اگرچه ممکن است در مرحله اول ترسناک به نظر برسد، اما باید در طول برنامه ریزی خود از نیاز به عمل پیوند استخوان مطلع شوید. ، اما در واقع یک عملیات بسیار معمولی است.
عمل پیوند استخوان یک عمل جراحی است که شامل استفاده از مواد خاصی برای جایگزینی استخوان از دست رفته و/یا ایجاد استخوان است. عمل پیوند استخوان را می توان قبل یا در حین عمل ایمپلنت دندان انجام داد. پزشک شما که این روش را انجام خواهد داد تصمیم می گیرد که این روش چه زمانی انجام شود.
چه کسانی به جراحی پیوند استخوان نیاز دارند؟
“آیا هنگام کاشت ایمپلنت باید از پودر استخوان استفاده شود؟”
یکی از سوالاتی که بیماران ما اغلب در مورد درمان ایمپلنت از ما می پرسند این است که آیا پیوند استخوان لازم است یا خیر. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگرچه پاسخ قطعی به این سوال توسط پزشک ما داده خواهد شد که پس از معاینه داخل دهانی و رادیولوژیکی لازم این روش را انجام خواهد داد.

مواد استخوانی و مواد جایگزین استخوان
مواد لازم برای پیوند استخوان یا بازسازی استخوان می تواند شامل موارد زیر باشد:
مواد استخوان خودزا (گیرنده و اهداکننده یک فرد هستند)
مواد استخوانی آلوژنیک (گیرنده و اهداکننده افراد مختلف هستند)
ماده جایگزین استخوان زنوگرفت (از حیوانات به دست می آید)
آلوپلاستیک مواد جایگزین استخوان (ساخته شده به صورت مصنوعی)

مواد استخوان خودزا

خودزا، یعنی پیوند استخوان خود بدن به ویژه مناسب تلقی می شود زیرا به خوبی تحمل می شود و به طور مستقیم در شکل گیری و توسعه نقش دارد. استخوان جدید با این روش، استخوان مثلاً از تاج ایلیاک یا فک پایین به دست می آید. عیب آن این است که نمی توان به اندازه کافی استخوان را برداشت و به دست آوردن مواد نیاز به یک عمل جراحی اضافی دارد که می تواند منجر به عوارض شود.
مواد استخوانی آلوژنیک
مزایای مواد استخوان آلوژنیک این است که به اندازه کافی در دسترس است و نیازی به مداخله دوم بر روی بیمار ندارد. با این حال، مانند هر پیوند عضو، می تواند باعث واکنش ایمنی در گیرنده شود. همچنین خطر انتقال پاتوژن ها (باکتری ها، ویروس ها، پریون ها) وجود دارد. زمان تشکیل استخوان طولانی تری نیز باید انتظار داشت، زیرا استخوان آلوژنیک خواص استخوان سازی مطلوبی را به عنوان مواد خودزا ندارد.
روش های ساخت استخوان قبل از کاشت
به طور کلی می توان بین روش های استخوان سازی زیر تمایز قائل شد:
تشکیل استخوان در حین کاشت: امکان ضخیم شدن استخوان در حین کاشت وجود دارد. هنگام سوراخ کردن استخوان فک، تراشه‌های استخوان جمع‌آوری می‌شوند و برای تقویت استخوان استفاده می‌شوند.

سینوس لیفت: در موارد پیچیده تر، استخوان فک بالا با استفاده از به اصطلاح لیفت سینوس فشرده می شود. ایمپلنتولوژیست کف سینوس ماگزیلاری را بلند می کند و در نتیجه محل مربوط به ایمپلنت را تقویت می کند. این روش معمولاً می‌تواند همزمان با کاشت انجام شود.

گسترش استخوان: اگر استخوان فک خیلی باریک باشد، دندانپزشک می‌تواند با گسترش استخوان کمک کند. با انجام این کار، او استخوان را در نقطه ای که قرار است ایمپلنت قرار داده شود پخش می کند و مواد جایگزین استخوان را داخل شکاف پر می کند.

کشش استخوان: اگر استخوان فک به اندازه کافی بلند نباشد، ایمپلنتولوژیست با دقت استخوان را با پیچ‌های کوچک کشیده و در نتیجه رشد استخوان را تحریک می‌کند. مواد جایگزین استخوان در مفصل حاصل پر می شود.

درمان خون اتولوگ: برای این منظور مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود که پزشکان از آن پلاسمای خون می گیرند. بنابراین این روش پلاسما غنی از فاکتورهای رشد (PRGF) نامیده می شود. پلاسما همراه با مواد جایگزین استخوان، بازسازی استخوان فک آسیب دیده را تسریع می کند.
در سال‌های اخیر تجربیات خوبی با مواد جایگزین استخوان به دست آمده است. بنابراین آنها جایگزین خوبی هستند. پیوند استخوان مصنوعی مقدار کافی استخوان را تضمین می کند و خطر عفونت را به حداقل می رساند.
برخی از محصولات همچنین خواص استخوان سازی بسیار خوبی دارند که البته هنوز با مواد استخوانی بدن قابل مقایسه نیستند.
درمان واقعی با ایمپلنت دندان، کاشت، می تواند همزمان با پیوند استخوان یا تنها پس از چندین بار انجام شود. ماه ها بازسازی استخوان این بستگی به مواد مورد استفاده و وسعت استخوانی دارد که باید جایگزین شود.
مواد مورد استفاده برای پیوند استخوان در جراحی پیوند استخوان چیست؟
امروزه مواد پیوندی زیادی وجود دارد که می توانیم از آنها در عمل پیوند استخوان استفاده کنیم و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. اگر لازم باشد این مواد را به صورت کلی دسته بندی کنیم، می توانیم آنها را به ۴ گروه اصلی دسته بندی کنیم.
گرافت های استخوانی خودزا: اینها مواد استخوانی هستند که از استخوان خود بیمار به دست می آیند. می توان آن را از چانه ویا از نواحی خلفی فک پایین بدست آورد.
پیوندهای استخوان آلوژنیک: اینها مواد پیوند استخوان با منشاء انسانی هستند.
مواد Xenograft: اینها مواد پیوند استخوان با منشا حیوانی هستند.
مواد پیوند مصنوعی: مواد پیوند استخوان به طور مصنوعی تولید می‌شوند.
پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که از چه نوع ماده پیوندی قبل یا در طول درمان ایمپلنت دندانی شما در طول برنامه ریزی داخل دهانی و رادیولوژیکی شما استفاده کند.
آیا پیوند استخوان یک عمل دردناک است؟
این یک عمل معمولی است که در کلینیک ما انجام می شود و برخلاف تصور عمومی، یک عمل بسیار ساده است. عملی است که با بی حسی موضعی انجام می شود و در آن هیچ دردی احساس نمی کنید و بیمار پس از انجام عمل می تواند به طور طبیعی به زندگی خود ادامه دهد. پس از عمل، با مراقبت های پزشکی و دهان توصیه شده توسط پزشک، بهبودی حاصل می شود. هنگامی که بهبودی کامل شد، ایمپلنت های دندانی شما در مناطقی که باید باشند قرار می گیرند.
امیدوارم اطلاعاتی که ارائه کردیم توانسته باشد به برخی از سوالات شما پاسخ دهد. شما می توانید با تماس با ما و یا مراجعه به کلینیک ما و در نتیجه معاینه داخل دهانی و رادیولوژیکی خود اطلاعات دقیقی در مورد کاربرد پیوند استخوان به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان