پروتز دندانی متحرک و دندان مصنوعی

پروتز دندانی متحرک چیست ؟ توضیحاتی در مورد آگاهی دادن به بیمار در مورد پروتز های دندانی و دندان مصنوعی، در این مقاله نیز مورد پروتز دندانی متحرک و دندان مصنوعی برای شما عزیزان صحبت کرده ایم امیدواریم از این مقاله لذت کافی را برده باشید و به دوستان خود که در این حوزه نیاز به مشاوره یا خواندن مطلبی دارند معرفی کنید تا بتوانند استفاده کنند.

ارزش اولین جلسه درمان برای ساخت پروتزهای دندانی متحرک و دندان مصنوعی

یکی از گام های مهم در ساخت دندان مصنوعی، ارزیابی بیمار و سنجش وضعیت اوست. بسیاری از دندانپزشکان در مراحل قالب گیری و ساخت ، تلاش فراوانی میکنند اما به جلسه اول برخورد با بیمار توجهی ندارند . طبیعی است که هر چه در مرحله اولیه وقت بیشتری صرف شود ، برای اقدامات بعدی زمان کمتری لازم است.

آگاهی دادن به بیمار درباره پروتزهای دندانی متحرک و دندان مصنوعی

چنانچه بیمار در آغاز مرحله درمان از وجود عوامل پیچیده و فراوانی که در ساخت موفق دندان مصنوعی دخالت دارند آگاه شود این خود یک نوع تعلیم است. اگر دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت صبر کند و پس از بروز اشکال و ناراحتی این عوامل را بر شمارد، بیمار آن را حمل بر عذر و بهانه می نماید.

علت بسیاری از شکستها و نارضایتی افراد از دندانهای مصنوعی، کوتاهی دندانپزشک است که در اولین قرار ملاقات با بیمار وقت بیشتری صرف نکرده است. دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت باید از وضعیت بیمار ارزیابی کاملی به عمل آورد. او باید قبل از آنکه عملا به ساختن دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی متحرک اقدام نماید، بیمار را کاملاً در جریان معاینه و مشاهدات خویش قرار دهد. بیمار درک می نماید که دندانپزشک به منظور ارزیابی کامل و تشخیص صحیح وقت صرف میکند و غالباً از اینکه متخصص ایمپلنت برای سلامت همه جانبه او علاقه شخصی نشان می دهد احساس مسرت می نماید.

نتیجه آنکه بیمار علاقه مند است که در مسئولیت مراحل تصمیم گیری سهیم باشد. یکی از اهداف اصلی اولین قرار ملاقات آن است که به بیمار اجازه صحبت کردن داده شود و دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت سراپا گوش باشد. پیشنهاد می شود که متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت هنگام یادداشت شرح حال بیمار، مستقیما روبروی او بنشیند و چشم از چشم او برندارد.

بیمار باید بداند که از این مصاحبه ، پرونده تهیه و نگهداری خواهد شد. متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت بایستی روشی محبت آمیز و رفتاری صمیمانه که نمایان گر دلسوزی و توجه او به نیاز ویژه بیمار است در پیش گیرد. اگر پزشک معالج و بیمار از هر نظر از خواسته های هم آگاه نشوند، عضو مصنوعی (دندان مصنوعی) موفقی ساخته نخواهد شد.

توضیح شیوه کار به بیمار پیش از ساخت پروتزهای دندانی متحرک و دندان مصنوعی

شرح کار را می توان به صورت کتبی تنظیم کرد تا بیمار آن را بخواند و با خود به خانه ببرد یا می توان با صبر و حوصله برای بیمار شرح داد. انتخاب با دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنتو بر اساس شناختی است که از بیمار خود دارد.

در زیر فرم ساده ای است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از چنین روشی به بیمار اجازه می دهد تا در ابتدای امر از روش دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت در ازاء تقاضای او مطلع گردد. بهتر است بیمار قبل از شروع درمان از تقاضای خود منصرف شود تا به علت سوء تفاهمی ناخواسته بعد از شروع یا پس از درمان به اینکار مبادرت نماید .

ضمیمه ۱- ویژه توضیح شیوه کار به بیمار در ساخت دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی متحرک توسط متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

از اینکه ما را به عنوان دندانپزشک معالج خود انتخاب کرده اید تشکر می کنیم . ما سالهای زیادی در زمینه ساخت دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی و ایمپلنت ها مطالعه و کار کرده ایم و با گذراندن دوره های علمی و تجربی در بخش های مختلف و ارتباط با مراکز معتبر، اطلاعات خود را جدید و کارا نگه می داریم.

یکی از عوامل مهم در درمان، اطمینان شما به توانایی ما می باشد. بدون این اطمینان میزان موفقیت کاهش می یابد. اگر امکانات ارزیابی کلی بیمار و شرایط مناسب کار وجود داشته باشد تامین نظر مریض راحت است و این موضوع به عوامل زیادی وابسته است. این عوامل و سایر مسائل پیش بینی نشده و غیر طبیعی تضمین موفقیت را غیر ممکن می سازند در نتیجه بعضی وقتها نمی توان خواسته های بیمار را تا آن حدی که انتظار دارد برآورده کرد.

به طور طبیعی هر چه مشکلات روحی روانی بیمار و مسائلی که در حین معاینه دهان مشخص می شوند بیشتر باشند ساخت دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی مشکل تر می شود.

ما استفاده از بهترین مواد موجود و رعایت وجدان کاری را برای رسیدن به نتایج رضایت بخش تضمین می کنیم و تا زمانی که از موفق شدن خود مطمئن نشویم مریض را قبول نمی کنیم.

ساخت پروتزهای دندانی و دندان مصنوعی برای افراد مسن تر، افرادی که یکسری داروها را دریافت می کنند، بهداشت ضعیفی دارند و یا از مسائل روحی ( روانی ) رنج می برند مشکل تر است و این افراد زمان طولانی تری برای تطبیق با دندان مصنوعی خود لازم دارند. مریض هایی که یک فک آنها دندان طبیعی است و برای فک دیگر دندان مصنوعی می گذارند برای تسلط بر استفاده از دندان مصنوعی جدید احتیاج به تمرین و صبر بیشتری دارند.

هدف از این جملات روشن تر ساختن نحوه کار است . ما از نظر وجدان همه تلاش خود را جهت تامین نظر شما انجام می دهیم .

قیمت خدمات (دستمزد ) در ساخت دندان مصنوعی و پروتزهای دندانی متحرک توسط متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

در مورد دستمزد، سوء تفاهم زیادی پیش می اید. زیرا عمدتاً در ابتدای کار، این موضوع بعضی اوقات کاملاً مورد بحث قرار نمی گیرد و درباره هزینه دندان مصنوعی قطعی توافقی به عمل نیامده است. بیماران حق دارند بدانند چه مبلغی را باید بپردازند و این مبلغ چه خدماتی را در بر خواهد گرفت. بیمار همچنین حق دارد بداند معالجه کی شروع خواهد شد و چه موقع به پایان خواهد رسید.

کار دندانپزشک و متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت نباید منحصراً بر اساس قیمت دندان مصنوعی تعیین شود بلکه بایستی حق الزحمه کلیه خدمات انجام شده را نیز شامل گردد. اجرت واقعی ساخت پروتز های دندانی و دندان مصنوعی مختلف با توجه به نوع و نحوه ساخت و مدت زمانی که متخصص برای دستیابی به نتیجه نهایی قابل قبول صرف می کند، دارای نوسان زیادی است.

می توان دستمزد را برای یک دوره سه ماهه یا شش ماهه یا یکساله تنظیم کرد. بیمار و دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت بایستی در رابطه با چگونگی پرداخت دستمزد با یکدیگر توافق نمایند. پرداخت نصف دستمزد در آغاز و پرداخت نصف باقیمانده به هنگام تحویل منطقی به نظر میرسد البته منظور از تحویل دندان مصنوعی و پروتز دندانی، پایان کار نیست زیرا در بسیاری موارد به سرویس و خدمات بیشتری نیاز خواهد داشت.

دستور العمل شفاهی و کتبی جهت بیماران پروتز دندانی متحرک در پروتزهای دندانی و دندان مصنوعی

دندانپزشک باید در پاسخ به تمام سئوالات جدید به خرج دهد. جواب باید با بیانی روشن، مختصر و قابل درک داده شود و متناسب با میزان تحصیلات بیمار باشد. دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت باید مطالب را با اطمینان و قاطعیت برای بیمار بیان کند، اما نباید بیش از اندازه خوش بین باشد . دندانپزشک باید نسبت به بیمار توجه، علاقه و دلسوزی نشان دهد ، اما نبایستی در مورد نتیجه درمان مبالغه نماید . دندانپزشک باید به بیمار تفهیم نماید که موفقیت منوط به تفاهم و همکاری کامل طرفین است . بهتر است قسمتهای اساسی را برای بیمار بیان نمود و نکاتی را که بیمار موظف به رعایت آنها است به صورت فرمهای چاپی به او تحویل داد.

ضمیمه ۲- حاوی نمونه ای از این فرمهای چاپی برای قبل از قالبگیری است. این فرم بر لزوم خارج ساختن دندان مصنوعی قدیمی از دهان که موجب تجدید و ترمیم طبیعی بافت ها می شود – تاکید می نماید. دندانپزشک می توان ساعت خود را باز کند و اختلاف ظاهری پوست را در محلی که بند ساعت، در مدتی نسبتاً کوتاه بوجود آورده به بیمار نشان دهد . این روش ساده تاثیر فشار مداوم روی بافت را برای بیمار روشن می سازد .

ضمیمه ۳-  : ویژه مواردی که قبل از قالبگیری باید رعایت شوند

انجام کارهای زیر بسیار مهم است. زیرا موقع قالب گیری برای ساخت دندان مصنوعی، لثه های شما باید کاملاً سالم باشند .

  1. قبل از جلسه بعدی لثه های خود را روزی ۳ بار با مسواک نرم، مسواک بزنید. در حین مسواک زدن از سرم شستشو و به اندازه یک لیوان بزرگ استفاده کنید .
  2. شما باید دهانتان را روزی سه مرتبه با همان محلول بشوئید . این مراحل باید دقیقا رعایت شوند . حتی موقعی که دندانهای جدید خود را دریافت کرده اید . از سالم بودن لثه خود مطمئن باشید .
  3. شبها دندان مصنوعی خود را در آورید . این کار به بافت لثه های شما زمان لازم جهت تجدید را می دهد . حتی در طول روز ، هر موقع فرصت کردید این کار را انجام دهید. دندان مصنوعی قدیمی را تا ۴۸ ساعت قبل از قالبگیری نهایی استفاده نکنید . ( برای جلسه دوم )

ضمیمه ۳-۳ : ویژه مواردی که بعد از تحویل دندان مصنوعی باید رعایت شوند .

قبل از هر چیز به این نکته توجه نمائید که دندان مصنوعی نمیتواند جای دندان طبیعی را بگیرد. بایستی به نکات زیر توجه کرد .

  1.  آموختن استفاده از دندان مصنوعی مستلزم صرف وقت و داشتن حوصله است .
  2.  دندان مصنوعی جدید در دهان شما به نظرتان پر حجم و عجیب خواهد آمد و باعث پرشدن دهان و گونه شما خواهد شد که مدتی طول می کشد تا به آن عادت کنید .
  3.  هرگز عادت نکنید که دندان مصنوعی را با حرکات زبان ولب ، لق کنید.
  4.  امکان دارد در روزهای اول استفاده از دندان مصنوعی ، تشرح بزاق در دهان شما زیاد باشد اما بعداً این مسئله رفع خواهد شد .
  5.  صحبت کردن با دندان مصنوعی جدید احتیاج به تمرین دارد اما مشکل نیست . با ایستادن جلو آئینه می توانید کلماتی را که برای تلفظ مشکل است مرتب تکرار نمایید .
  6.  غذا خوردن با دندان مصنوعی را با غذاهای نرم و لقمه کوچک شروع کنید .
  7.  آموختن غذا خوردن با دندان مصنوعی به طور معمولی ۶ تا ۸ هفته طول می کشد .
  8.  هرگز سعی نکنید دندان مصنوعی خود را با جویدن غذاهای سخت امتحان کنید .
  9.  لقمه غذا را در دو طرف دهان بگذارید و وقتی که غذا را می جوید نیروی جویدن را به سمت بالا و داخل دهان وارد کنید اما هرگز با دندانهای جلو چیزی را نخورید یا توسط آن چیزی را به سمت خارج و پائین گاز نگیرید چون باعث لق شدن دندان مصنوعی شما خواهد شد .
  10.  دندان مصنوعی خود را هر روز با مسواک های نرم ودر صورت امکارن روزی ۲ بار بشوئید .
  11. هنگام تمیز کردن دندان مصنوعی روی یک ظرف که پر از آب است ، کار کنید . چنانچه دندان مصنوعی از دست شما لغزید به زمین نخورد و داخل آن بیفتد .
  12.  شب ها ، دندان مصنوعی تان را از دهان بیرون آورید تا فرصت استراحت به بافت لثه بدهید و در این مدت دندان مصنوعی را در آب بگذارید .
  13.  به هیچ وجه برای شستن دندانهای خود از آب جوش یا آب گرم استفاده نکنید که باعث صدمه به دندانها می گردد .
  14.  حداقل سالی یکبار جهت کنترل دهان و دندان مصنوعی خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا چنانچه مسئله جدیدی پیش آمده باشد ، بررسی و بر طرف شود .

ضمیمه ۳-۳ ویژه بعد از تحویل دندان مصنوعی به بیمار است. کلیه عوامل کلیدی باید مشخص گردند و برای بیمار توضیح داده شوند زیرا تحقیقات نشان داده است انگیزه اکثر بیماران بی دندان جهت رعایت بهداشت بسیار ضعیف است. دندانپزشک باید درنظر داشته باشد که بیمارش همان فردی است که به علت بی تفاوتی، دندان های طبیعی خود را از دست داده است . بیمار و دندانپزشک باید در مسئولیت نتیجه نهایی سهیم باشند .

ارزیابی بیمار برای ساخت پروتزهای دندانی و دندان مصنوعی

در خلال اولین مراجعه بایستی مشخصات آدرس ، شغل ، سن و تندرستی عمومی بیمار مشخص شود. همچنین باید توجه شود که آیا بیمار زیر نظر دکتر است ، دارو مصرف می کند ، نسبت به دارو حساسیت دارد یا نه ؟

یک دستیار آگاه و ورزیده می تواند این اطلاعات را کسب نماید . با سوالات خود و حتی استفاده از پرسشنامه های پزشکی می توان اطلاعات بیشتری در رابطه با خصوصیات و تاریخچه پزشکی بیمار به دست آورد. دندانپزشک با استفاده از تاریخچه اطلاعات خود را در مورد بیمار تکمیل می نماید . کسب اطلاع از اینکه بیمار چند وقت بدون دندان بوده ، دندان خود را چگونه از دست داده ، چند با از دندان مصنوعی استفاده کرده و چند وقت است که دندان مصنوعی را در دهان دارد ، کاری ضروری و عاقلانه است .

سوال حائز اهمیت آن است که اشکال دندان مصنوعی فعلی چیست ؟

دندانپزشک باید به هنگام پاسخ بیمار هوشیاری نشان دهد و عین گفتار و کلماتی را که بیمار به کار میبرد را یادداشت نماید . معمولاً مشکل را می توان یکی از این دو گروه، عدم زیبایی و ظرافت یا مشکل استفاده از دندان مصنوعی، جستجو نمود بعی اوقات مسئله به هر دو مورد مربوط میشود . دندانپزشک بایستی جهت تعیین صحت انتقاد بیمار، نارضایتی او را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد . او همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا انتظار بیمار با حقیقت وفق می دهد یا خیر . بیماری که دارای دندانهای بسیار سفید وظریف است وارد مطب شود و بگوید دندانهای سفید تر و ظریفتری می خواهد ، نمونه ای بیمارانی است که خواست آنها غیر واقعی است.

متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت باید سطح توقع بیمار را با میزان تبحر خویش مقایسه نماید. چنانچه نتواند این دو عامل را به صورت یک طرح عملی با هم در آمیزد کاربرد روشها افزایش داده و به همان نسبت بیمار را نیز در جریان روشها قرار دهد تا ساخت دندان به طور کامل و رضایت بخشی به انجام برسد. در غیر اینصورت باید بیمار را به دندانپزشک دیگری که در زمینه ساخت دندان دارای مهارت بیشتری است معرفی نماید. ارزیابی بیمار را می توان در ۴ مرحله انجام داد :

۱) تعیین میزان انتظار بیمار در ساخت پروتزهای دندانی و دندان مصنوعی توسط متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت:

متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت بایستی در خلال ثبت و تشکیل تاریخجه مقدماتی هوشیاری به خرج دهد تا بتواند انتظارات بیمار را از دندان مصنوعی ارزیابی نماید. دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت که مستمع خوبی است، عوامل فراوان و مهمی را که در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت موثرند کشف خواهد نمود. میزان انتظار بیمار با وضعیت روحی ( روانی ) او ارتباط دارد.

۲) تعیین وضعیت فشار روحی ( روانی ) بیمار در پروتزهای دندانی:

انسان امروزی با فشارهای فراوانی رو به رو است که پنجاه سال پیش وجود نداشت . گذر زندگی شتاب بیشتری یافته و انسان غالباً در معرض تحمل بار سنگین و فشار زندگی قرار دارد. این دنیای سراسر رقابت انگیز ، بشر را در مقابل زمان به هم چشمی وا میدارد و بدین ترتیب فشار روحی ( روانی ) او را به حدی افزایش می دهد که انعکاس آن در ساختمان فیزیکی و سلامت وی اثر می گذارد . بیمارانی که دارای فشار روحی ( روانی ) بالایی هستند ، معمولاً علائم عصبی معینی در آنها بروز می کند . این علائم شامل زیاد حرف زدن ، جویدن لبها ، حرکت مداوم فک ، بهم ساییدن دندانها و ناراحتی عمومی می باشند . اثرات مخرب فشار روحی ( روانی ) را می توان در بافتهای محیط دهان ملاحظه نمود . متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت با این قبیل بیماران که متقاضی خدمات دندانپزشکی او هستند بارها مواجه خواهد شد .

۳) تعیین قدرت تحمل و تطبیق پذیری در پروتزهای دندانی:

در بعضی موارد تعیین درجه قدرت تحمل بیمار مشکل است اما بعد از دریافت شرح حال و بررسی وضعیت بیمار معمولاً می توان آن را تعیین نمود. تعداد زیادی از بیماران از قدرت تحمل بالایی برخوردارند اما به علت ضعف در تطبیق پذیری، قادر نیستند دندان مصنوعی بگذارند. بعضی از بیماران هر اندازه سعی کنند هیچگاه نمی توانند از دندان مصنوعی ، صرف نظر از اینکه چه کسی آنرا ساخته باشد ، استفاده کنند زیرا توانایی ندارند خود را با آن تطبیق دهند. درصد این بیماران خیلی کم است. به هر صورت آنها هم در بین کسانی هستند که می خواهند از خدمات دندانپزشکی بهره بگیرند .

۴) تعیین میزان موفقیت در پروتزهای دندانی:

عوامل زیادی هستند که دندانپزشک متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت را در تعیین حدود موفقیت یاری می دهند، گروهی از این عوامل روانی و گروهی فیزیکی هستند. پاره ای از عوامل روانی که شامل بیماری های روانی است و در فصل دوم شرح داده شده اند، بقیه عبارتند از : فشار عصبی ، مسائل احساسی عمیق و ریشه دار که در اثر شدائد، گناه یا حساسیت بیش از اندازه به وجود آمده اند و افسردگی و تمایلات ارضا نشده به علت عدم موفقیت در زندگی، از عوامل فیزیکی می توان وضعیت چهره بیمار، ارتباط دو فک و غیره را نام برد. باید با تمام این عوامل دست و پنجه نرم کرد و در فرصت ممکن بیمار را یاری نمود . چنانچه دندانپزشک متخصص در برخورد با بعضی از مشکلات بیمار توانایی برطرف کردن آنها را نداشته باشد میبایستی از متخصصین مربوطه کمک بگیرد.

کلینیک دندانپزشکی پاسداران جزو یکی از بهترین مطب های دندانپزشکی در تهران هستش و بهترین امکانات در زمینه دندانپزشکی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. شماره تماس های مطب در این پایین بر روی عکس هست میتوانید استفاده کنید.

  • چه کارهایی قبل از قالب گیری برای ساخت دندون مصنوعی باید انجام شود؟
  • چه مواردی را باید بعد از تحویل گرفتن دندان مصنوعی انجام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان