آیا ایمپلنت بیماران دیابتی امکان‌پذیر است؟

ایمپلنت بیماران دیابتی

بیماران دیابتی با مشکلات و چالش‌های خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل شاید این نگرانی وجود داشته باشد که ایمپلنت بیماران دیابتی هم با مشکل مواجه شود. خبر خوب این است که احتمال موفقیت در ایمپلنت دندان افراد مبتلا به دیابت‌ بسیار بالا است. البته احتمال ناموفق بودن این تکنیک هم وجود دارد. نکته مهم این است که قبل از اقدام به ایمپلنت دندان، برخی اقدامات لازم انجام شود. اما این اقدامات کدامند؟ در این مطلب شرایط و چالش‌های پیش روی ایمپلنت برای بیماران دیابتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایمپلنت بیماران دیابتی؛ مروری بر ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت نوعی ریشه‌ مصنوعی برای دندان‌ است که با کمک جراحی در استخوان فک و بافت لثه قرار می‌گیرد. برای این که ایمپلنت کاملا با بافت‌های زنده موجود در فک هماهنگ شود، ممکن است به چند ماه زمان نیاز باشد. بعد از گذشت این مدت، ایمپلنت مثل ریشه‌های دندان طبیعی عمل می‌کند.با قرار گرفتن ایمپلنت‌های دندانی در جای خود، امکان قرارگیری تاج‌ها، بریج‌ها و پروتزهای دندانی هم فراهم می‌شود. ایمپلنت استحکام بسیار بالایی دارد. به همین دلیل با دندان‌های مصنوعی و … به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

جنس ایمپلنت باید طوری باشد که با بدن و استخوان فک به خوبی سازگار شود. معمولا ایمپلنت‌ها را از جنس تیتانیوم می‌سازند. کاشت ایمپلنت ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. به همین دلیل مشورت با دندانپزشک در این زمینه ضروری است. قبل از انجام ایمپلنت، تمام بررسی‌های لازم توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

بررسی دیابت و تاثیر آن روی سلامتی

دیابت یکی از انواع بیماری‌های متابولیک است که روی توانایی بدن در فرایند جذب گلوکوز تاثیر می‌گذارد. پانکراس با تولید انسولین به تنظیم سطح گلوکز در بدن کمک می‌کند. ابتلا به دیابت باعث کاهش سطح انسولین در بدن می‌شود. همین موضوع باعث تاثیر منفی روی بینایی، اعصاب مرکزی و کلیه‌ها خواهد شد. همچنین باعث بروز مشکلات دندانی زیادی می‌شود. با این حال ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه انجام می‌شود؟ به نظر می‌رسد ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، گزینه مناسبی باشد. با این حال چالش‌هایی هم وجود دارند که نمی‌توان از کنار آنها به سادگی عبور کرد.

افراد دیابتی نسبت به سایرین، بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها هستند. وضعیت بدن این افراد برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار ضعیف است و معمولا زخم‌ ها دیر ترمیم می‌شوند به همین دلیل انجام ایمپلنت بیماران دیابتی، ممکن است با عفونت لثه بعد از جراحی همراه شود البته این موضوع بیشتر برای بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده اتفاق می‌افتد.

به طور کلی این بیماران باید قبل از انجام ایمپلنت، حتما با جراحان دهان و دندان مشورت داشته باشند اگر وضعیت دیابت کنترل شود، هیچ مشکلی بابت ایمپلنت به وجود نخواهد آمد. به این ترتیب می‌توان گفت که ایمپلنت برای بیماران دیابتی کنترل‌نشده توصیه نمی‌شود.

منظور از خطر شکست ایمپلنت در بیماران دیابتی چیست؟

شاید بدتر از خطر عفونت برای بیماران دیابتی، شکست ایمپلنت دندانی باشد. این عارضه هم بیشتر برای بیمارانی اتفاق می‌افتد که شرایط دیابت آنها تحت کنترل و نظارت نباشد. به این ترتیب روند بهبودی یا ترکیب ایمپلنت با بافت‌های لثه به کندی انجام می‌شود وقتی این حالت ایجاد می‌شود، ایمپلنت‌ها نمی‌توانند از سایر تجهیزات دندانی که روی آن قرار می‌گیرند پشتیبانی مناسبی انجام دهند؛ به همین دلیل شکست ایمپلنت اتفاق می‌افتد.

دلیل اصلی شکست ایمپلنت، عفونت لثه است. عفونت لثه نوعی بیماری خاموش است که در افراد دیابتی رخ می‌دهد. اگر عفونت لثه در این بیماران پیشرفت کند، باعث تضعیف استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت می‌شود به همین دلیل اگر علائم بیماری‌ یا عفونت‌ لثه در این بیماران وجود دارد، به هیچ عنوان نباید ایمپلنت انجام دهند.

ایمپلنت دندان بیمارارن دیابتی

نکاتی که بیماران دیابتی باید در زمان ایمپلنت رعایت کنند!

اگر به دیابت مبتلا هستید، حتما باید با دندانپزشک خود این موضوع را در میان بگذارید. همچنین باید نوع دیابت، مدت ابتلا به آن و سابقه بیماری‌های شما توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار بگیرد. توانایی بدن بیمار در بهبود زخم و سابقه بیماری‌های او، نشان می‌دهد که کاندید مناسبی برای ایمپلنت بیماران دیابتی خواهد بود یا خیر.

به طور کلی دیابت نوع دوم قابلیت کنترل بهتری دارد به همین دلیل افرادی که دیابت نوع دوم دارند، مشکل چندانی برای انجام ایمپلنت نخواهند داشت. به هر حال قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت، باید دیابت شما تحت کنترل و بررسی قرار بگیرد تنها در این صورت شانس شما برای انجام ایمپلنت موفق افزایش پیدا می‌کند.

حال این سوال ایجاد می‌شود که چه افرادی واجد شرایط ایمپلنت هستند؟ همانطور که اشاره شد، چالش‌های پیش روی این بیماران، آنها را از انجام ایمپلنت بیماران دیابتی محروم نمی‌کند. با این حال دندانپزشک در نهایت تشخیص خواهد داد که فرد برای ایمپلنت مناسب است یا خیر.

دندانپزشک فرایند ارزیابی زیر را برای بیمار انجام می‌دهد:

• نوع دیابت: ابتدا باید بررسی شود که دیابت از کدام نوع است. به طور کلی دیابت نوع ۲ بسیار شایع‌تر است. از طرف دیگر درمان و کنترل آن هم بسیار ساده‌تر به نظر می‌رسد به همین دلیل بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاندید مناسبی برای ایمپلنت محسوب می‌شوند.
  • سابقه بیماری: در این مرحله باید سوابق بیماری‌ها و مدت زمان ابتلا به دیابت بررسی شوند. بیمارانی که مدت زیادی درگیر دیابت هستند، برای ایمپلنت با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد؛ همچنین مدیریت و کنترل علائم و مشکلات در این بیماران بسیار دشوارتر است.

بررسی امکان انجام ایمپلنت برای بیماران دیابتی

آیا بیماران دیابتی می‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟ با وجود ریسک‌ها و چالش‌های زیادی که سر راه ایمپلنت بیماران دیابتی وجود دارد اما ایمپلنت برای این بیماران قابل انجام است البته به شرطی که بتوانند وضعیت خود را تحت کنترل دربیاورند. در واقع باید تمام شرایط ایمپلنت برای بیماران دیابتی مورد بررسی قرار بگیرد. وجود التهاب در این بیماران به دلیل افزایش گلوکز در گردش خون ایجاد می‌شود و همین موضوع احتمال بروز عفونت‌های باکتریایی در دهان را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر عارضه پریودنتال، باعث می‌شود تا قند خون به درستی کنترل نشود. همین موضوع باعث رشد سریع‌تر باکتری در لثه و استخوان فک خواهد شد. به این ترتیب ایمپلنت بیماران دیابتی به دلیل شرایط نامناسب لثه انجام نخواهد شد.

به طور کلی ریسک ایمپلنت برای بیماران دیابتی نوع یک بسیار بیشتر از نوع دوم است در واقع کنترل بیماری دیابت نوع ۱ هم سخت‌تر از نوع دوم به نظر می‌رسد. توجه به این نکته ضروری است که فرایند ترمیم ایمپلنت در بیماران دیابتی کمی طولانی‌تر از سایر افراد خواهد بود.

فواید کاشت ایمپلنت دندانی برای بیماران دیابتی

همانطور که اشاره شد، از بین رفتن دندان در بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل بیشتر از دیگران هم به ایمپلنت احتیاج دارند. ایمپلنت باعث می‌شود تا افراد مبتلا به دیابت رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشند. حتما می‌دانید که جویدن مناسب مواد غذایی، باعث هضم و جذب بهتر آنها می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی به دلیل استحکام بالا و دائمی بودن، باعث بهبود رژیم غذایی می‌شوند.

در واقع با وجود ایمپلنت بیماران دیابتی، امکان مصرف انواع مواد غذایی سفت فراهم می‌شود. مزیت مهمی که با استفاده از دندان‌های مصنوعی هم ایجاد نمی‌شود. دندان‌های مصنوعی استحکام مناسبی ندارند. به همین دلیل با مصرف مواد غذایی و جویدن آنها، حرکت می‌کنند و باعث ایجاد حساسیت در لثه‌ها می‌شوند. با وجود دندان‌های مصنوعی، خوردن برخی مواد غذایی که نیاز به نیروی بیشتر دندان دارند، سخت‌تر می‌شود. به همین خاطر این افراد ممکن است به مصرف مواد غذایی نرم‌تر و بعضا غیر‌مفیدتر روی بیاورند.

با وجود ایمپلنت‌های درمانی، افراد مبتلا به دیابت، می‌توانند رژیم غذایی مناسب خود را رعایت کنند. این موضوع در نهایت به بهبود بیماری این افراد هم کمک می‌کند چرا که مصرف برخی مواد غذایی مفید، باعث کنترل سطح قند خون در بدن می‌شود. به این ترتیب ایمپلنت می‌تواند به صورت غیرمستقیم روی بهبود دیابت نقش داشته باشد.

ایمپلنت بیمارانِ دیابتی شرایط و چالش‌های خاص خود را دارد. با این حال ابتلا به دیابت، مانع از انجام ایمپلنت نمی‌شود. احتمال موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت در بیمارانِ دیابتی بسیار بالاست. البته این احتمال در خصوص بیماران دیابتی نوع دوم بسیار بیشتر است. در دیابت نوع ۲ احتمال کنترل علائم وجود دارد. به همین دلیل کار ایمپلنت و ترمیم بعد از آن خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. به هر حال افرادی که مبتلا به دیابت هستند به دلیل افزایش احتمال بروز عفونت در آنها، باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند؛ همچنین عفونت‌ها و زخم‌ها در بیماران دیابتی بسیار دیرتر بهبود پیدا می‌کنند به همین دلیل احتمال موفقیت‌آمیز نبودن این جراحی در آنها وجود دارد.

انتخاب پزشک متبحر و کلینیک مناسب از جمله موارد مهمی است که بیماران دیابتی بیشتر از افراد عادی باید به آن توجه داشته باشند مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با بهره مندی از دندانپزشکان باتجربه و متبحر و سال ها سابقه فعالیت در این حوزه انتخاب مناسبی برای تمامی افرادی است که قصد انجام ایمپلنت را دارند برای رزرو نوبت و یا دریافت مشاوره از طریق شماره های موجود در سایت اقدام کنید.

برای دریافت خدمات دندان پزشکی با ما تماس بگیرید.

• آیا بیمارانِ دیابتی می‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟
  • ریسک ایمپلنت در بیماران‌دیابتی نوع یک بیشتر است یا نوع دوم؟
  • چه کسانی کاندیدای مناسب تری برای ایمپلنت هستند؟