سینوزیت باعث درد دندان می شود؟

سینوزیت و دندان درد

سینوزیت التهاب غشای سینوس در اثر عفونت یا التهاب سینوس می باشد و گاهی اوقات باعث درد دندانی و فکی می شود.

تاریخچه پزشکی:

تاریخچه ای از خارج نمودن دندانی که سبب باز شدن ناحیه بینی دهانی شده است وجود دارد. عفونت ناحیه اطراف ریشه ای یک دندان خلفی فک بالا وجود دارد.

علائم :

• معمولاً یک طرفه است بندرت هم دو طرفه است . درد مداوم گنگ و ضربان دار که به فک بالا و زیر چشم ها محدود شده است .
  • درد هنگام بعدازظهر با تکان دادن یا خم کردن سر و دراز کشیدن بدتر می شود .
  • بیماران ممکن است احساس حرکت مایع در سینوس اثر کرده داشته باشند .
  • به علت گرفتگی و ترشحات بینی و پر بودن ناحیه گونه، بیمار ممکن است تصور کند که دچار سرماخوردگی شده است .
  • فشار بر روی گونه ها سبب درد شده و بسیاری از دندان های فوقانی در سمت اثر کرده ممکن است دردناک باشند .
  • بیمار ممکن است دارای تب و احساس نامطلوبی باشد .

نشانه ها :

• در بیمار سالم هرگز تورم صورتی همراه با سینوزیت وجود ندارد با این وجود تورم صورتی ممکن است گهگاهی با عفونت سینوسی شدید در بیماران دیابتیک یا افراد با ضعف سیستم ایمنی دیده شود.
  • نشانه هایی از انسداد بینی یا ترشح چرکی از بینی وجود خواهد داشت.
  • تعدادی از دندان های فک بالا ( معمولاً مولرهای فک بالا ) ممکن است دارای درد بوده و به ضربه حساس باشند. ولی دندان کاملا سالم است. جهت تشخیص بیشتر باید به دندانپزشک مراجعه شود.
  • علت این مساله به دلیل نزدیکی ریشه های فک بالا به سینوس فک بالا است که هرگونه التهاب سینوس به علت نزدیکی به ریشه ها باعث درد دندان های فک بالا می شود.

بیشتر بخوانید : درد سر و صورت با منشا غیر دندانی

آزمایشهای تشخیصی:

در ترانس لومیناسیون حفره سینوس یا رادیوگرافی چانه ای اکسی پیتال ممکن است سطحی از مایع و همچنین ضخیم شدگی مخاط سینوس مشاهده شود.

درمان :‌

آنتی بیوتیک هایی مثل ( اریترومایسین، تریپتومایسین، آموکسی سیلین با آمپی سسیلین ۲۵۰ میلی گرم ۴ بار در روز باری ۵ روز به علاوه دکنژستانت بینی – ۱/۰% گزیلومتازولین کلرید هیدروژن ) و داروهای استثنایی جهت درمان استفاده می شوند.
•  در صورت مقاومت به درمان، بیمار را ارجاع دهید. شستشوی سینوس یا جراحی ممکن است در بیماری شدید و عود کننده انجام شود .
  • علائم سینوزیت چیست؟
  • داروی سینوزیت چیست؟