از کجا بدانیم بیماری لثه داریم؟

بیماری لثه

از کجا بدانیم بیماری لثه داریم؟ بیماری لثه که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شناخته می شود، می تواند باعث التهاب و عفونی شدن لثه ها شود. این وضعیت می تواند دردناک باشد، اما بسیاری از مردم تا زمانی که علائم شدید نداشته باشند، متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند. بدتر از آن، بیماری لثه اگرپیشرفت کند، قابل درمان نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام بیماری لثه، توجه به پنج علامت اصلی بیماری لثه است و اگر علائمی را تجربه کردید، به سرعت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

از کجا بدانیم بیماری لثه داریم؟-علائم

برای پاسخ به این سوال ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

خونریزی لثه

هنگامی که از نخ دندان یا مسواک برای دندان های خود استفاده می کنید، آیا اغلب خون روی مسواک خود مشاهده می کنید؟ باور کنید یا نه، خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن در واقع می تواند نشانه اولیه بیماری لثه باشد. اگر درمان نشود، باکتری ها می توانند از طریق لثه پخش شوند و بر ساختار استخوان فک شما تأثیر بگذارند. یک قانون کلی خوب: اگر خونریزی لثه داشتید، فوراً آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. درمان زودهنگام می تواند به کنترل همه چیز قبل از اینکه خیلی دیر شود کمک کند.

لثه های متورم

ژنژیویت یک شکل شایع از بیماری لثه است که اغلب به صورت لثه های متورم و قرمز ظاهر می شود. این اغلب نشانه‌ای است که پلاک روی دندان‌های شما جمع شده و شروع به متورم کرده است. اگر دندانپزشک شما مشکوک به التهاب لثه باشد، ممکن است بتواند شما را با تمیز کردن عمیق یا درمان آنتی بیوتیکی درمان کند. با این حال، اگر علائم خود را برای مدت طولانی نادیده بگیرید، می تواند منجر به پریودنتیت شود که می تواند منجر به از دست دادن دندان و عفونت در سایر قسمت های بدن شما شود.

لثه های دردناک

ممکن است بیماری لثه داشته باشید و هرگز درد نداشته باشید، اما موارد شدید بیماری لثه معمولاً باعث درد می شود. اگر بعد از کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن متوجه شدید که لثه‌هایتان به لمس حساس یا دردناک است، ممکن است از تجمع پلاک رنج ببرید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگر بتوانید علت درد را توضیح دهید، مانند یک تکه غذا در لثه‌هایتان، ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد.

لثه های حساس

اگر دندان‌های شما به غذاهای سرد یا گرم حساس است، می‌تواند نشانه‌ای از دندان‌های حساس باشد. با این حال، می تواند نشانه ای از بیماری لثه نیز باشد. هنگامی که بیماری لثه اتفاق می افتد، لثه ها ملتهب می شوند یا زمانی که لثه ها دچار تحلیل شوند، این امر می تواند منجر به حساسیت به گرما یا سرما شود. لازم به ذکر است که باید در مورد هر گونه حساسیت دندان یا لثه ای که دارید با دندانپزشک خود در هر ویزیت صحبت کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان که بیش از دو هفته طول بکشد می تواند نشانه بیماری لثه باشد. اگر روزانه نخ دندان نکشید و دندان های خود را به خوبی مسواک نزنید، تکه های غذا می توانند در دهان شما باقی بمانند. این غذاها باکتری های دهان را تغذیه می کنند و باعث بوی بد دهان و ایجاد پلاک می شوند. این پلاک می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند و بیماری لثه را شدیدترکند. معمولا بوی بد دهان یکی از معدود نشانه های بیماری لثه است.

مراحل بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه در طیفی از لثه سالم تا مراحل پیشرفته وجود دارد.

مرحله اول: لثه های سالم

لثه های سالم صورتی، سفت هستند و خونریزی ندارند.

مرحله دوم: التهاب لثه

اولین مرحله آن ژنژیویت نامیده می شود. متوجه خط قرمز و پف کردن لثه خواهید شد. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن دچار خونریزی خفیف شوید. پلاک دندانی ممکن است در نزدیکی خط لثه شروع به ایجاد کند. استخوان زیر دندان هنوز خوب و سالم است. با حذف محرک ها، می توان سلامت بافت لثه را بازیابی کرد.

مرحله سوم: پریودنتیت

در مرحله سوم، لثه شروع به جدا شدن از دندان ها می کند و اغلب حفره های کوچکی را تشکیل می دهد که شروع به پر شدن با پلاک یا جرم می کند. استخوان زیر دندان آسیب می بیند و لثه ها می توانند شروع به عقب نشینی کنند. در این مرحله، کنترل پیشرفت بیماری دشوارتر می شود.

مرحله چهارم: مرحله پیشرفته بیماری پریودنتال

در این مرحله، پاکت ها به عمیق شدن ادامه می دهند و آسیب استخوان بدتر می شود. باکتری های موجود در پاکت ها سمی تر می شوند و پیشرفت بیماری را تسریع می کنند. اگر این مرحله از بیماری لثه درمان نشود، دندان ها خود به خود شروع به لقی می کنند.

درمان بیماری لثه

دندان‌پزشک ما دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی می‌کند و ممکن است لازم باشد از دندان هایتان عکس رادیوگرافی جهت بررسی وضعیت استخوان بگیرید.

نحوه درمان بیماری لثه به شدت آن بستگی دارد.

در مراحل اولیه، دندانپزشک شما به شما توصیه هایی در مورد تمیز نگه داشتن دندان های خود می دهد، مانند استفاده از مسواک های بین دندانی و به شما توصیه می کند که اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید.

به شما توصیه می کنیم که دندان های خود را توسط یک متخصص تمیز کنید و

اگر بیماری لثه شما جدی است، ممکن است نیاز داشته باشید:

از آنتی بیوتیک استفاده کنید

دندان هایتان را بکشید

جراحی لثه انجام دهید

پیشگیری از بیماری لثه

بیماری لثه در اثر تجمع پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. اگر پلاک‌ها را با مسواک زدن و تمیز کردن مرتب بین دندان‌هایتان پاک نکنید، این پلاک‌ها تجمع یافته و لثه‌هایتان را تحریک می‌کنند.

کارهایی وجود دارد که می توانید خودتان برای پیشگیری از بیماری لثه انجام دهید:

حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

بین دندان های خود را هر روز با استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی تمیز کنید.

هر ۱ تا ۳ ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.

برای معاینات منظم به دندانپزشک و بهداشت دندان مراجعه کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا دیابت نوع ۲ دارید.

بلافاصله بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده نکنید.

سیگار نکشید.

از کجا بدانیم بیماری لثه داریم؟

علائم بیماری لثه عبارتند از:

هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا خوردن غذاهای سفت مانند سیب، لثه های شما خونریزی می کند.

لثه های شما متورم، قرمز و دردناک می شود.

حساس شدن دندان به گرما و سرما.

بیماری لثه می تواند منجر به موارد زیر شود:

بوی بد دهان و طعم بد در دهان

لثه های شما قرمز و ملتهب می شود و با مسواک زدن خونریزی می نماید.

لق شدن یا افتادن دندان های شما

توصیه فوری:

بیماری لثه یک بیماری جدی است که می تواند عواقب سلامتی طولانی مدت داشته باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، درنگ نکنید و هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه نمایید. تشخیص زودهنگام و درمان برای جلوگیری از مشکلات جدی تر در آینده ضروری است.