مزایای پر کردن دندان با لیزر دندانپزشکی

دستگاه لیزر به عنوان تقویت نور با انتشار تحریک شده تشعشع شناخته می شود. این دستگاه که بر اساس اصول مکانیک کوانتومی ساخته شده است، در بسیاری از بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین ترجیح داده شده ترین روش در بخش مراقبت های بهداشتی است. به خصوص در درمان های دندانپزشکی از این روش برای تجزیه بافت با تبخیر مولکول های آب موجود در بافت ها استفاده می شود. در ادامه درباره مزایای درمان با لیزر دندانپزشکی آشنا شوید.

درمان دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟

درمان با لیزر دندانپزشکی ؛ در درمان لثه، درمان پوسیدگی و درمان ریشه ترجیح داده می شود. در درمان های ریشه، شکل دهی و استریلیزاسیون با لیزر در کانال ها انجام می شود.  از آنجایی که استریلیزاسیون خوبی در طول درمان ریشه انجام می شود، بهبود نیز سریع است. متخلخل کردن سطح دندان با لیزرو برداشت پوسیدگی با کمک لیزرانجام می شود. بزرگترین مزیت حذف پوسیدگی با لیزر این است که از لرزش و ناراحتی ناشی از چرخش ابزار جلوگیری می کند. از آنجایی که عمق نفوذ لیزرهای اربیوم بسیار کم است همگام برداشت پوسیدگی باعث درد در بیمار نمی شود و احتیاج به بی حس کننده های موضعی ندارد.

کاربرد لیزردر ایمپلنت چیست؟

قبل از ایمپلنت، یک توموگرافی سه بعدی از بیمار گرفته می شود. بنابراین ، اطلاعات مفصلی در مورد عرض و عمق بافت استخوانی که در آن کاشت قرار می گیرد به دست می آید. در برخی از مراحل کاشت ایمپلنت ، از لیزر برای باز کردن لثه ها استفاده می شود. به این ترتیب مداخله بدون خونریزی بدون ایجاد برش یا استفاده از بخیه امکان پذیر است. به این روش کاشت ایمپلنت لیزری می گویند.

پر کردن لیزری چیست؟ چگونه؟

روش پرکردن لیزری که درزبان عامیانه به آن کامپوزیت می گویند، پرکردن زیبایی نیز نامیده می شود. این فرآیند با پرتو لیزر واقعی انجام نمی شود. به منظور سخت‌تر کردن مواد کامپوزیت، کاربرد اصلی دستگاه‌های هالوژن یا نور LED است که به طول موج خاصی تنظیم شده‌اند. لیزر روی بافت سخت کار می کند و بر بافت نرم تأثیر نمی گذارد. بنابراین، از دست دادن بافت سالم جلوگیری می شود. به خصوص با توجه به تکنولوژی در حال توسعه در سال های اخیر، پرکننده های لیزری ترجیح داده می شوند که از نظر دوام، زیبایی و سلامت بسیار بهتر هستند. از آنجایی که پر کردن لیزری یا کامپوزیت را می توان در یک جلسه انجام داد، هیچ اتلاف وقت وجود ندارد. پس از اعمال، دندان ها را می توان به راحتی بلافاصله استفاده کرد.

مزایای درمان دندان با لیزر دندانپزشکی چیست؟

هنگامی که لثه با لیزر بریده می شود و شکل می گیرد، خونریزی وجود ندارد. در این میان از بی حسی های موضعی بسیار کمتر استفاده می شود. بهبود بافت سریعتر اتفاق می افتد. عملیات بعدی را می توان بلافاصله شروع کرد. به این ترتیب در زمان صرفه جویی می شود و تراکنش ها با سرعت بیشتری انجام می شود. با توجه به این ویژگی ها، لیزر درمانی نسبت به سایر روش های کلاسیک در ارائه زیبایی لبخند مزیت بیشتری دارد.

• در برخی موارد ممکن است درد کمتری ایجاد کند، بنابراین نیاز به بیهوشی و بی حسی را کاهش می دهد.
  • این می تواند اضطراب را در بیمارانی که با استفاده ازبی حسی های موضعی ناراحت هستند راکاهش دهد.
  • خونریزی و تورم را در طول درمان های بافت نرم به حداقل می رساند.
  • می تواند با برداشتن بافت کمتر دندانی در حین باز شدن حفره، دندان های سالم را حفظ کند.

معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی چیست؟

لیزر را نمی توان  برای بسیاری از روش های معمول دندانپزشکی استفاده کرد. برای مثال نمی توان از لیزر برای پرکردن شکاف بین دندان ها، اطراف پرکردگی های قدیمی یا شکاف های بزرگی که باید برای روکش آماده شود استفاده کرد. علاوه بر این، لیزر را نمی توان برای برداشتن روکش های مشکل دار یا پرکردگی های نقره ای یا آماده سازی دندان ها برای بریج ها استفاده کرد. حتی زمانی که از لیزر استفاده می‌شود، ممکن است استفاده از توربین های معمولی برای شکل دادن به اینله، تنظیم ارتفاع و صیقل دادن پرکننده‌ها مورد نیاز باشد. لیزر نیاز به بیهوشی را برطرف نمی کند.

درمان دندان با لیزر چقدر طول می کشد؟

درمان دندان با لیزر با توجه به روشی که باید روی دندان اعمال شود شکل می‌گیرد. اگر ناحیه مورد لیزر در یک روز درمان شود، مدت زمان آن ۱ روز خواهد بود.

آیا درمان دندان با لیزر بدون خطر است؟

در طول درمان با لیزر هیچ آسیبی وجود ندارد. در حالی که می توان از آن به راحتی در بیماران بالغ استفاده کرد ، می توان از آن در کودکان نیز استفاده کرد. تنها چیزی که در درمان کودکان باید در نظر گرفت این است. این کار از آسیب دیدن دندان هایی که دائماً از پایین بیرون می آیند جلوگیری می کند. لیزری که هیچ آسیبی به دندان و لثه وارد نمی کند، می تواند با خیال راحت در عمل های دندانی و استخوانی نیز استفاده شود. در حین کار بر روی یک بافت با لیزر، هیچ خطری برای آسیب رساندن به بافت دیگر وجود ندارد.

روش های لیزر شامل چه مواردی هستند؟

• حذف تومورهای خوش خیم. لیزر می تواند تومورهای کام، لثه، لب ها و گونه ها را به روشی بدون درد و التهاب از بین ببرد.
  • درمان آپنه خواب انسدادی. لیزرها می توانند گلو را تغییر شکل دهند و مشکلات تنفسی مرتبط را که در آن آپنه خواب ناشی از رشد بیش از حد بافت در گلو است، تسکین دهند.
  • درمان TMJ (مفصل گیجگاهی فکی). لیزر می تواند به کاهش درد و التهاب در مفصل کمک کند.
  • بازسازی اعصاب. لیزر می تواند به بازسازی اعصاب آسیب دیده، و زخم ها کمک کند.
  • درمان زخم ها. لیزر می تواند زمان بهبودی را به حداقل برساند و درد ناشی از زخم ها را کاهش دهد.
  • سفید کردن دندان. در طول جلسات سفید کردن دندان، لیزر روند سفید کردن دندان را سرعت می بخشد.

لیزردر درمان ریشه دندان چگونه کار می کند؟

استفاده از لیزر برای کمک به ضدعفونی کانال ریشه بسیار موثر است. لیزر را می توان برای حذف پالپ دندان و بقایای آلی و حتی اصلاح (شکل دادن و تمیز کردن) دیواره های عاج کانال های ریشه استفاده کرد.

مزایای درمان ریشه با کمک لیزر نسبت به درمان ریشه سنتی چیست؟

• نسبت به درمان ریشه سنتی ملایم تر است.
  • از ساختار دندان محافظت می کند و باکتری ها و ناحیه عفونی را بهتر تمیز می کند.
  • در روش های عقیم سازی کانال ریشه، تعداد باکتری ها را حداقل تا ۹۹.۷ درصد کاهش می دهد.
  • به کاهش خطر عفونت کمک می کند.
  • این روش کم تهاجمی تر است و دندان طبیعی را حفظ می کند و تضمین می کند که برای سالیان طولانی عملکرد آن را حفظ می کند. همچنین کمک می کند تا برداشتن بافت عاج به حداقل برسد.
  • لیزر این قابلیت را دارد که به کانال های کناری دسترسی پیدا کرده و آن ها را تمیز کند و در نتیجه سیل کانال ریشه بهتری داشته باشد و به جلوگیری از عفونت مجدد دندان در آینده کمک کند.
  • نیاز به بی حسی موضعی را محدود می کند و با از بین بردن صداهای مزاحم مته، ناراحتی بیمار را کاهش می دهد.
  • از آنجایی که لیزر درمانی نسبت به روش های سنتی تهاجمی کمتری دارد، خونریزی و التهاب کمتری دارد و همچنین ناراحتی و عفونت بعد از عمل را کاهش می دهد.
  • این اجازه می دهد تا در یک جلسه درمان پر کردن دندان در بیماران انجام شود.

چرا من به درمان ریشه دندان نیاز دارم؟

دلیل اصلی توصیه دندانپزشک درمان ریشه این است که پالپ دندان در نتیجه پوسیدگی یا تروماهای مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد. هدف در اینجا تسکین درد ناشی از آسیب پالپ، جلوگیری از از دست دادن دندان و اطمینان از ماندن دندان برای سال‌ها در دهان با انجام عملکردهای طبیعی است.