دندانپزشکی و بیماریهای ریوی

دندانپزشکی و بیماریهای ریوی ارتباط تنگاتنگی دارندو دندانپزشک باید ملاحظات دندانپزشکی وبیماریهای ریوی رابداند.بیماریهای تنفسی باعث تغییر طرح درمان بیماران جهت درمانهای دندانپزشکی می شود.شایعترین بیماریهای تنفسی شامل بیماری انسداد ریوی مزمن وآسم می باشند. بیماری انسداد ریوی مزمن یک محدودیت جریان هوایی غیر قابل برگشت است که در اثر واکنش التهابی انساج ریوی به ذرات و گازهایی مثل سیگار است. آسم انسداد قابل برگشت راههای هوایی است که در معمولا در بچه ها دیده می شود.دندانپزشک با مدیریت این بیماران باید آشنا باشد. همچنین بعضی بیماران ریوی مبتلا به سل می باشند که ملاحظاتی را حین کار دندانپزشکی باید در نظر داشت.

ملاحظات دندانپزشکی و بیماریهای ریوی

• در بیمارانی که سابقه بیماریهای ریوی دارند بایستی ملاحظات زیر را در نظرداشت.
  • در روی یونیت باید به حالت نشسته بنشینند.
  • در این بیماران بی حسی دوطرفه فک پایین نباید انجام شود.
  •  از داروهای آرامبخش نباید در این بیماران استفاده شود.
  • بیمارانی که کورتون سیستمیک مصرف مینمایند قبل از کارهای دندانپزشکی باید دوز مصرف کورتون خود را دو برابر نمایند.
  • بیماران ریوی از مصرف آنتی بیوتیکهایی مثل اریترومایسین و کلاریترومایسین اجتناب نمایند.

دندانپزشکی وآسم

آسم یک انسداد راه هوایی موقتی است که در بچه ها در سنین بین ۵ الی ۱۵ سال رخ می دهد ومعمولا علت آلرژی دارد.نوع غیر آلرژیک آسم نیز وچود دارد که معمولا در اثر واکنش به داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی مثل اسپرین است.معمولا بیماران آسمی داروهایی مصرف می کنند که باعث خشکی دهان می شوند.برای این بیماران استفاده از شستشو دهنده های مرطوب کننده دهانی توصیه می شود. مهمترین مشکل بیماران آسمی سختی تنفس و وزوز تنفسی می باشد.یکی از عواملی که باعث تشدید بیماری آسمی می شود استرس حین کار دندانپزشکی مثل تزریق بی حسی یا کشیدن دندان یا جراحی های داخل دهانی است. حتما باید کارهای دندانپزشکی در این بیماران با کمال آرامش و به دور از استرس برای این بیماران انجام شود.

در این بیماران بی حسی دوطرفه فک پایین نباید انجام شود.

عدم مصرف داروهای آسپرین،داروهای ضد التهابی غیر استروییدی در این بیماران