با دندان عقل چکار کنیم!!

جراحی دندان عقل

به آخرین دندان های آسیای بزرگ(آسیای سوم)، دندان عقل (wisdom tooth) گفته می شود و تعداد آن ها معمولا ۴ عدد است که در انتهایی ترین قوس فک بالا و پایین قرار دارند و تقریبا از سن ۱۷ – ۱۸ سالگی شروع به رویش می کنند، به همین دلیل هم است که به آن ها «دندان عقل» می گویند!!!

البته این تعداد دندان عقل در افراد یکسان نیست. بعضی افراد ممکن است یکی یا دوتا یا هیچ دندان عقلی نداشته باشند. گاهی به دلیل نبود فضای کافی دندان های عقل به صورت ناقص رشد می کنند یا نهفته باقی می مانند.

اگر در سن ۲۴-۲۵ سالگی هستید ولی هنوز دندان عقلی در دهانتان مشاهده نکردید، با مراجعه به متخصص دندان پزشکی و گرفتن عکس رادیوگرافی می توانید متوجه شوید که آیا اصلا دندان عقلی دارید یا اینکه نهفته باقی مانده و رشد نکرده است.

چرا باید دندان عقل را بکشیم؟!

التهاب لثه

شایعترین علت التهاب لثه، نکشیدن به موقع دندان عقل می باشد. مخصوصا اگر دندان عقل نهفته باشد. بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل، سن ۱۸ تا ۲۵ سال توصیه شده است.

پوسیدگی دندان

دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته اجازه نمی دهد که ما بتوانیم دندان های پشت دندان هفت را تمیز کنیم و این امر به مرور باعث پوسیدگی آن می شود.

آسیب زدن به دندان کناری

گاهی اوقات دندان عقل در جهتی رویش می کند که به ریشه دندان کناری آسیب می زند. در این صورت ضروری است که آن را بکشیم.

ایجاد کیست

اگر دندان عقل رشد نکند و نهفته باقی بماند، ممکن است بزرگ شده و تبدیل به کیست گردد. کیست ها به مرور بزرگ شده و باعث خراب شدن و سست شدن  استخوان و مشکلات دیگری خواهند شد.

زیبایی دندان

هنگامی که فرد بخواهد ارتودنسی انجام دهد، دندان های عقل کشیده می شوند تا فضای لازم برای حرکت دندان ها و ردیف شدن، به وجود آید. البته اگر دندان عقلی داشته باشیم که به دلیل وجود فضای مناسب در فک، رویش کاملی پیدا کرده باشد و شکل و فرم صحیح و سالمی داشته باشد و آسیبی هم به دندانهای مجاور و به لثه نرساند و به راحتی مسواک بخورد و غذا هم در آن گیر  نکند و همچنین باعث ایجاد پوسیدگی در دندانها و ایجاد التهاب و مشکل لثه نشود ،  در این صورت نیازی نیست این دندان عقل را بکشیم بلکه باید از آن به عنوان یک دندان مهم و ضروری محافظت کنیم.

عوارض ناشی از باقیماندن دندان عقل نهفته چیست؟

در صورت نهفته باقی ماندن دندان عقل نهفته احتمال ایجاد کیست دندانی و تومور وجود دارد که منجر به تخریب استخوان فک پایین و ایجاد عوارض بیشتر برای بیمار می شود.همچنین فشار دندانهای عقل به سایر دندانها باعث کجی و کرودینگ آنها می شود.همچنین پوسیدگی دندانهای مجاور وایجاد مشکلات لثه ای برای آنها و ایجاد درد و ناراحتی برای بیماران از دیگر عوارض این دندانها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان