جراحی سینوس لیفت چگونه است؟

سینوس لیفت

سینوس لیفت عمل جراحی است که باعث افزایش میزان استخوان از لحاظ عرضی و طولی در قسمت عقب استخوان فک بالا می شود.این عمل بیشتر در نواحی دندانهای کرسی بزرگ وکرسی کوچک انجام می شود که بوسیله لیفت پرده اشنایدر به سمت بالا و جایگزینی مواد پیوند استخوان انجام می شود.

وقتی دندان در نواحی خلفی کشیده می شود استخوان فک شروع به ریمدلینگ میکند و حفره دندان کشیده شده شروع به کلاپس میکند .این مساله باعث کاهش ارتفاع و عرض استخوان می شود.همزمان با کشیده شدن دندان ،سینوس ماگزیلاری گشاد شده و در نتیجه ضخامت استخوان کف سینوس نیز کاهش می یابد. تمامی موارد فوق باعث کاهش استخوان در فک بالا شده و قرار دهی ایمپلنت  مناسب را دچار مشکل می نماید.

سینوس لیفت

هدف از سینوس لیفت افزایش طول و عرض استخوان در نواحی خلفی فک بالا جهت ایمپلنت می باشد. سینوس لیفت موقعی انجام میشود که کف سینوس بسیار نزدیک به محلی است که قرار است ایمپلنت گذاشته شود. مواردی که باعث نیاز به سینوس لیفت می شود شامل کشیدن زود هنگام دندانها، بیماری پریودنتال و تروما می باشد.

بیمارانی که کاندیدای خوبی برای سینوس لیفت هستند شامل :

  • افرادی که بیش از یک دندان از دست داده اند
  • از دست دادن مقدار زیادی استخوان در قسمت خلفی فک بالا
  • از دست دادن دندانها در اثر نقایص ژنتیکی
  • از دست دادن تعداد زیادی از دندانها و انجام ایمپلنتهای متعدد

نشان داده شده است که استفاده از سینوس لیفت به مراتب بهتر از استفاده از ایمپلنتهای کوتاه است.

تکنیک های سینوس لیفت

قبل از سینوس لیفت اطمینان از سلامتی سینوسها لازم و ضروری است.این کار با استفاده از رادیو گرافی ها ی پانورامیک و یا سی تی اسکنها قابل انجام است که با استفاده از سی تی اسکن هرگونه پاتولوژی سینوس و ارتفاع و عرض استخوان قابل تشخیص است.

تکنیک پنجره جانبی

راههای مختلفی حهت سینوس لیفت وجود دارد.یکی از این موارد تکنیک پنجره جانبی است. این تکنیک از داخل دهان انجام میشود.ابتدا یک برش در سطح لثه انجام می شود و لثه بطور کامل از روی استخوان کنار زده می شود و استخوان روی سینوس به اهستگی بداشته می شود تا به پرده اشنایدرین رسیده شود .

سپس پرده اشنایدرین به آهستگی از استخوان زیرین جدا شده و به سمت بالا لیفت می شود فضای ایجاد شده در اثر لیفتینگ با مواد پیوند استخوان پر شده و پس از گذشت حداقل چهار الی شش ماه استخوان پیوندی تبدیل به استخوان طبیعی شده و امکان قراردهی ایمپلنت در آن ناحیه وجود دارد.

البته می توان همزمان با لیفتینگ ایمپلنت قرار داد که از لحاظ زمانی به نفع بیمار خواهد بود. لازمه قراردهی ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت در مواردی امکان پذیر است که حداقل در زمان جراحی استخوان طبیعی بیمار ۳ الی ۴ میلی متر باشد.

مواد پیوندی می توانند اتو گرافت(از خود بیمار) یا الوگرفت (منشا خارجی ) یا زنو گرفت (منشا حیوانی)یا ترکیبی از همه آنها باشد. مطالعات نشان داده است لیفت کردن به تنهایی پرده اشنایدرین و ایجاد لخته خونی در فضای ایجاد شده خود باعث ایجاد استخوان می شود.

تکنیک استیوتوم:

دراین تکنیک بالا بردن کف سینوس برای قرار دادن ایمپلنت از انتهای سینوس است و احتیاجی به بازکردن سینوس از پنجره جانبی نیست و کف سینوس را با استفده از استیوتوم بالا می بریم به این تکنیک سینوس لیفت بسته نیز گفته می شود چون احتیاج به جراحی باز سینوس نیست .این مورد فقط در مواردی کاربرد دارد که حداقل ارتفاع استخوان در نواحی موردجراحی ۵ الی ۶ میلی متر باشد.این روش توسط جراحان فک و صورت و دندانپزشکانی که دراین زمینخ آموزش لازم را دیده باشند قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان