لمینت سرامیکی

لمینت دندان اخیرا مورد توجه بیماران و دندانپزشکان قرار گرفته است .لمینیت های دندانی به دو دسته تقسیم می شوند.

۱- لمینیت های دندانی سرامیکی  یا لمینیتهای پرسلن(غیر مستقیم)

۲-  لمینیت های دندانی کامپوزیتی  (مستقیم)

در این مقاله به بررسی لمینیهای دندانی سرامیکی یا لمینیتهای پرسلن می پردازیم.

لمینیت های دندانی سرامیکی:

لامینیت های دندانی سرامیکی یک لایه نازک حدود ۰٫۷-۱٫۲میلیمتر  از جنس پرسلن یا همان چینی ویا سرامیکی خاصی می باشد  که پس از  تراش سطح جلویی دندان و قالب گیری توسط دندانپزشک، در لابراتوار ساخته شده سپس روی دندان چسبانده می شود.

موارد تجویز و عدم تجویزدر  لمینیت دندانی سرامیکی

به دلیل آماده سازی محافظه کارانه و استتیک و زیبایی آنها ، پرسلن ونیر درمان انتخابی برای ترمیم دندان های قدامی شده اند . ونیر پرسلن می تواند برای اصلاح رنگ ، شکل ، طول ویا نحوه قرارگیری دندان ، برای بستن فاصله ، و برای بازسازی دندان های شکسته و درمان ریشه شده ، استفاده شوند . در هر حال ، بیمار باید از شکست های احتمالی در موارد خاص و محدودیت های پذیرفته شده کلی ، آگاه شود .

 عوارض احتمالی لمینیت دندانی سرامیکی:

۱- حساسیت پس از ترمیم  ۲- تغییر رنگ مارژینال   ۳- شکستگی و ترک   ۴- جدا شدن  و  ۵- سایش دندان های مقابل .

طرح درمان لمینیت دندانی سرامیکی:

انتظارات خود بیمار باید در اولین جلسه ملاقات لحاظ شود . بک عنصر کلیدی در مرحله ی تشخیص ، روشن نمودن خواسته های بیمار است . اگر درمرحله ی آغازین مشخص گردد که توقعات بیمار غیر واقعی است ، میتوان از پشیمانی آینده جلوگیری کرد . عدم موفقیت استتیک به اندازه ی درصد عدم موفقیت روکش ها در اثر شکست تکنیکی ، زیاد می باشد .

لمینیت دندانی

ارزیابی صورت در لمینیت سرامیکی یا لمینیت پرسلن:

لمینیت دندانی

زمانی که یک طرح درمان برای ترمیم دندان ها در ناحیه ای که زیبایی مد نظر است انجام میشود ، باید علاوه بر شکل و رنگ دندان ها، به شکل صورت ، لب ها ، خط لب فک بالا و پایین و رنگ پوست توجه گردد .

از دندان ها می توان برای برجسته نمودن یک خصوصیت و یا کم اهمیت کردن یک خصوصیت منفی صورت بیمار استفاده کرد . به عنوان مثال ، یک بیمار با صورت باریک ، ممکن است دندان های بلندتر و باریک تر را برای بیشتر جلوه دادن شکل صورت خود انتخاب کند .

و یا اینکه دندان های کوتاه تر و با زوایای گردتر را برای کم کردن باریکی صورت خود ترجیح دهد . همچنین مهم است که رنگ پوست بررسی گردد ، به ویژه اگر این احتمال وجود دارد که به مروز زمان تغییر کند . برای مثال ، اگر برای یک بیمار سفید پوست که اکنون رنگ پوست برنزه تیره دارد ونیر پرسنلی ساخته می شود قبل از انتخاب رنگ  بایددر مورد دوره برنزه بودن بررسی انجام شود .

اگر رنگ برنزه گذاشت و رنگ پوست به درجه روشن تری بر می گردد ، تاثیر قابل توجه بر روی انتخاب رنگ ونیرپرسلن ایجاد خواهد شد . ونیرهایی که روشن و دارای ولیو بالایی در برابر پوست برنزه هستند ، زمانی که رنگ پوست روشن تر شود ، زردتر و با ولیو کمتری به نظر می آیند . تمام این پارامترها در طول فاز تشخیصی باید آگاهانه در نظر گرفته شوند تا نتایج عالی با ثبات به دست آیند .

ارزیابی لبخند درلمینیت سرامیکی یا لمینیت پرسلن:

بعد از اینکه خصوصیات صورت ارزیابی شدند ،  باید به لبخند و جزئیات آن توجه کرد . در جلسه آغازین ، دندان پزشک یا متخصص پروتز دندانی باید توجه دقیق به ظاهر کلی دهان بیمار ، زمانی که بیمار صحبت می کند و زمانی که لب ها در حالت استراحت هستند ، داشته باشد .

لمینیت دندانی

عدم موفقیت در لمینیت سرامیکی یا لمینیت پرسلن:

شایع ترین علت عدم موفقیت ونیرهای چینی ، شکستگی آنهاست . مطالعات کلینیکی میزان شکست متوسطی در حدود ۵ – ۰% را به علت شکستگی پرسلن ونیر گزارش کرده اند . میزان عدم موفقیت های بالاتر ( ۷% تا ۱۴% ) در مواردی با اکلوژن نامناسب ، اعمال پارافانکشنال قابل توجه ، سطوح بزرگ باندینگ عاج  و باند به ترمیم های موجود دیده شدند. این شکست ها به دلیل افزایش بار زیاد یا انقباض ناشی از پلیمریزاسیون به وجود می آیند . فاکتورهای کلیدی شامل تطابق سطح داخلی ترمیم سرامیک و میزان پرسلن غیر حمایت شونده می باشند ..

فاکتورهای موثر بر تصمیم گیری در مورد لمینیت سرامیکی یا لمینیت پرسلن :

دو تصویر شایع در مورد سرامیک های قدامی وجود دارد :

۱- استحکام مهم ترین فاکتور تصمیم گیری است ..  ۲- روکش های تمام سرامیکی همیشه زیباتر هستند .

استحکام نباید به عنوان فاکتور اصلی در انتخاب سیستم روکش سرامیکی قدامی باشد .

اگر دندانپزشکان نباید به تنهایی بر اساس استحکام  ترمیم های فلزی سرامیکی یا زیبایی سیستم های تمام سرامیکی تصمیم گیری کنند ، پس چه معیاری مناسب است ؟ زمانی که تقاضای زیبایی بالاست ، ونیر باند شونده به مینا اولین انتخاب است . مینای کافی باید وجود داشته باشد و بیمار نباید عادات پارافانکشنال بیش از حد متوسط داشته باشد . توافق عمومی بر این است که ونیرهای باند شونده و مینا قابل پیش بینی ترین ، زیباترین و مقاوم ترین ترمیم ها برای دندان های قدامی هستند .

اما ونیرها زمانی که حداقل دندان تراش خورده در میناست ، کنترااندیکاسیون دارند ، یک سطح باند شونده سالم برای استحکام و موفقیت ترمیم های پرسنلی لامینیت ضروری است . زمانی که ونیرها کنترااندیکاسیون دارند ، انتخاب سیسستم روکش قدامی سرامیکی صحیح ، حیاتی است . این انتخاب شامل سلسله مراتبی است که براساس اهداف زیبایی بیمار ، شرایط پیش از ترمیم دندان و نیروی تحمل شده توسط دندان می باشد .

سوالاتی باید هنگام انتخاب سیستم روکش سرامیکی صحیح پرسیده شوند ، شامل

۱- انتظارات زیبایی به ویژه دریک سوم جینجیوالی چه می باشند ؟  ۲- کیفیت سطح باند شونده چیست ؟ ۳- آیا بیمار میتلا به عادات پارافانکشنال می باشد ؟ اگر چنین است شدت آن چقدر است ؟

نیازهای زیبایی در پرسلن ونیر یا لامینیت

لمینیت دندانی

انتظارات بیمار باید قبل از شروع درمان مورد توجه قرار بگیرد . اگر محدودیت هایی در درمان وجود دارد ، باید قبل از هر چیز مورد بحث قرار گیرند . موم گذاری تشخیصی و تصویر برداری کامپیوتری می توانند در نشان دادن نتیجه نهایی ترمیم و ارتباط با بیمار موثر باشند . عواملی که بر انتخاب موارد از نظر زیبایی تاثیر گذارند ، شامل رنگ ساختارهای زیرین ( همانند کور و پست ، عاج تغییر رنگ یافته ، پایه رنگ ایمپلنت ) و اهمیت هماهنگی رنگ دریک سوم جینجیوالی می باشند . ونیرهای باند شونده به مینااز زیباترین و وابسته ترین ترمیم ها برای دندان های قدامی هستند .

پارافانکشن

پارافانکشن فعالیت طبیعی فیزیولوژیک عضلات اسکلتال به صورت ارادی است که رفتاری بدون اهداف فانکشنال ایجاد میکند و بالقوه آسیب رسان است . اگر به صورت دوره اتفاق بیفتد ، چون توسط سیستم لیمبیک کنترل می شود به سختی می توان آن را کنترل کرد و تغییر داد نیروی جونده انسان بر روی –دندان های قدامی به ندرت از ۲۰۰ نیوتن، که درتحمل اکثر روکش های سرامیکی قرار دارد ، فراتر می رود . نیروهای به وجود آمده در طی فعالیت پارافانکشنال روزانه ، دارای نیرو و زمان قابل توجهی برای تخریب سیستم های تمام سرامیکی هستند این مهم می تواند باعث شکست ناخوشایند و سریع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان