منظور از درمان ارتوسرجری چیست؟

ارتوسرجری

ارتوسرجری به تلفیق ارتودنسی و جراحی فک، گفته میشود بسیاری از بیماران که مشکل فک دارند در زمان مراجعه می پرسند که آیا جراحی فک بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟ به گفته اغلب تحقیقات و تجربیات ایدا آل ترین نتیجه جراحی فک زمانی است که جراحی فک به همراه ارتودنسی انجام شود، اما برخی موارد دندانپزشک بعد از معاینه تشخیص می دهد که بیمار قادر است تا جراحی فک را بدون ارتودنسی انجام دهد.

نقش ارتودنسی در جراحی فک

ارتودنسی و جراحی فک نقش مهمی در اصلاح بی نظمی های دندانی و صورت ایفا می کند. این شکل از جراحی تخصصی نه تنها ظاهر افراد را بهبود می بخشد، بلکه سلامت کلی دهان و دندان را به صورت کلی ارتقا می دهد. هنگامی که فردی برای انجام ارتودنسی به ارتودنتیست مجرب مراجعه می کند، ارتودنتیست علاوه بر معاینه و بررسی دندان ها استخوان فکین را نیز معاینه می کند تا در صورتی که مشکلی داشت بر طرف شود. به ارتودنسی همراه با جراحی فک ، ارتوسرجری گفته می شود. ارتوسرجری را جراحی ارتوگناتیک نیز می نامند.

گاهی فقط درمان ارتودنسی برای رفع نامنظمی های دندانی کافی نیست و نیاز به جراحی فک می باشد.

منظور از درمان ارتوسرجری چیست؟

همانطور که گفتیم، به تلفیق ارتودنسی و جراحی فک، ارتوسرجری می گویند. زمانی که برای ارتودنسی دندان های خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید، در ابتدا لازم است که با کمک آزمایشات و عکس برداری های مختلف، وضعیت دندان ها و فک شما را بررسی نماید. اغلب افرادی که برای درمان ارتودنسی دندان مراجعه می کنند، به ناهنجاری فک هم مبتلا هستند. حال اگر این ناهنجاری خفیف تا متوسط باشد، ارتودنتیست با کمک همان روش معمول و رایج ارتودنسی، هم دندان های به هم ریخته را مرتب می کند و هم فک بیمار را فرم دهی خواهد کرد. اما گاهی اوقات ناهنجاری فک به حدی شدید است که حتما لازم است در حین ارتودنسی، جراحی فک هم صورت گیرد. سن بیمار در انتخاب درمان ارتوسرجری فاکتور مهمی است که قبل از هرگونه اقدام مدنظر متخصص ارتودنسی با تجربه قرار می گیرد.

ارتوسرجری، باعث رفع کدام مشکلات می‌شود؟

ارتوسرجری بهبود تراز و هماهنگی بین فک‌ها را فراهم می‌کند. اگر فک‌ها به طور ناهماهنگ یا نامتقارن قرار داشته باشند، ارتوسرجری با تغییر موقعیت فک‌ها، تراز و هماهنگیشان، آنها را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، جراحی ارتوسرجری می‌تواند باعث زیبایی صورت نیز بشود.اگر صورت به علت پیشروی بیش از حد فک، عقب‌روی بیش از حد فک یا سایر ناهماهنگی‌های ظاهری آسیب دیده باشد، ارتوسرجری می‌تواند چهره را زیبا تر کند و هر یک از اجزای صورت را در قسمت صحیح خود قرار دهد.

زمان مناسب برای ارتوسرجری

این سوال همواره مطرح می شود که برای درمان ارتوسرجری چه زمانی باید اقدام نمود. همان گونه که می دانید بخش عمده ای از رشد اسکلت بدن تا سن ۱۸ سالگی است به این معنا که بعد از آن، تغییرات کمتری در استخوان های بدن رخ می دهد لذا ارتودنتیست معتقد است بهترین زمان برای ارتوسرجری، در بازه بین ۱۷-۱۸ سالگی بوده و در این زمان نتیجه ایده آل از درمان ارتوسرجری حاصل می گردد.

چه کسانی نیاز به جراحی ارتوسرجری دارند؟

به طور کلی افراد با شرایط زیر کاندیدای جراحی ارتوسرجری هستند:

کسانی که مبتلا به سندرم های خاص در ناحیه فک و صورت هستند

افرادی که دچار فک بالا و یا پایین بیش از اندازه جلو و یا عقب و یا بیش از حد کوچک و بزرگ می باشند.

کسانی که مبتلا به ناهنجاری های دندان و فک به صورت ژنتیکی هستند.

افرادی که فک بالا یا پایین آنها بیش از حد جلو یا عقب است و اینکه بیش از حد بزرگ و کوچک است.

کسانی که به دلیل حوادث مختلف مبتلا به ناهنجاری ها و مشکلات شدید فکی شده اند.

مراحل ارتوسرجری چیست؟

مشاوره اولیه

در این مرحله شما یک مشاوره با متخصص ارتودنسی و جراح فک دارید و دهان و دندان شما تحت معاینه کامل قرار می گیرد. در آخر طبق نظر این دو متخصص بهترین روش درمانی برای شما انتخاب می شود.

انجام ارتودنسی دندان

قبل از جراحی فک نیاز است که ارتودنسی دندان انجام شود تا موقعیت دندان ها اصلاح شود. طول درمان ارتودنسی با توجه به به نوع و شدت ناهنجاری حدود ۶ ماه تا ۳ سال است.

انجام جراحی فک

جراحی فک وقتی انجام می شود که موقعیت دندان ها تا حد زیادی درست شده باشد. در اکثر مواقع بدون اینکه دستگاه ارتودنسی از دهان بیمار برداشته شود این عمل انجام می شود.

مرحله دوم ارتودنسی دندان

پس از انجام جراحی فک، شما باید بازه زمان دیگری نیز از دستگاه های ارتودنسی استفاده کنید تا نتیجه درمانی مطلوب حاصل شود.

عوارض ارتوسرجری چیست؟

هر نوع جراحی عوارض جانبی و موقتی دارد که اجتناب ناپذیر است که جراحی ارتوسرجvی هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوارض کوتاه مدت ارتوسرجی عبارتند از:

خونریزی

التهاب و تورم

درد

بی حسی

گرفتگی بینی

سفتی فک

صدا دادن فک

عفونت

مراقبت‌های بعد از ارتوسرجری

مراقبت‌های پس از جراحی ارتوسرجری بستگی به سختی جراحی فک و وضعیت عمومی شما دارد. اما در کل، در طول مرحله بازیابی بعد از ارتوسرجری ، می‌توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

خونریزی در مدت ده روز اول بعد از جراحی فک طبیعی است. اما در صورتی که خونریزی شما شدید بود باید به جراح خود اطلاع دهید.

از داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز شده استفاده کنید.

رعایت استراحت به خصوص در روزهای اول پس از جراحی نیز می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

روی فک خود کمپرس سرد قرار دهید.

در روزهای اول پس از جراحی، ممکن است تغذیه شما محدود شود. بهتر است از غذاهای نرم‌تر مصرف کنید. همچنین از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید.

مصرف مایعات کافی برای جلوگیری از خشکی دهان و رفع حالت تهوع پس از جراحی مهم است.

پس از انجام جراحی به بهداشت دهان و دندان‌های خود توجه مضاعفی داشته باشید. زیرا فک و لثه‌ها در حساس ترین حالت خود قرار دارند. اما توجه داشته باشید که از مسواک زدن روی ناحیه بخیه شده خودداری کنید.

  1. تا یک ماه، به هیچ عنوان از سیگار و قلیان استفاده نکنید.

هنگام خواب سر خود را به سمت بالاتر از بدن قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان