ضایعات سفید دهانی

ضایعات سفید نرمال دهانی

خال سفید اسفنجی

ضایعات سفید دهانی: بعضی ضایعات سفید دهانی در مخاط دهان و یا خط سفید داخل لپ ظاهر می شوند که کاملا نرمال بوده و احتیاج به درمان خاصی ندارند. خال سفید اسفنجی بیماری نادر ارثی است که به دلیل نقص در ژن های تولید کننده کراتین ایجاد می شود. این بیماری دهان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است سایر مخاط دهان را مثل واژن ، رکتوم و مری را هم تحت تاثیر قرار دهد. خال سفید اسفنجی بیماری نادر با درگیری ۱ در ۲۰۰ هزار نفر است. شیوع نژادی و جنسی خاصی ندارد. شیوع آن اغلب در دوران کودکی است ولی می تواند در بزرگسالی نیز رخ دهد.

این ضایعه معمولا در هنگام تولد یا اوایل کودکی رخ می دهد. خال سفید اسفنجی به شکل یک ضایعه سفید نرم و اسفنجی در مخاط دهان ظاهر می شود. شایع ترین محل درگیری مخاط گونه ، لب و لثه است که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. این ضایعه کاملا خوش خیم بوده و احتیاج به درمان خاصی ندارد مگر به دلیل زیبایی که با جراحی یا لیزر این ضایعات قابل برداشت هستند. بیماران اغلب درد ندارند.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره ویروس هرپس دهانی

[lwptoc]

لکو ادم چیست؟

لکو ادم در افراد سیگاری و مردان شیوع بیشتری دارد. لکوادم به شکل دو طرفه در گونه ها و به شکل خاکستری رنگ دیده می شود و با کشیدن گونه حالت خاکستری گونه از بین می رود. لکو ادم هیچ گونه درد و سوزشی ندارد و به درمان خاصی نیاز نیست.

ضایعات سفید دهانیلینا آلبا

اگر به دنبال علت سفیدی داخل گونه هستید باید گفت که: لینا البا دهان یکی از تغییرات مخاطی طبیعی و شایع مخاط دهان بوده و جزء ضایعات پاتولوژیک نیست. لینا آلبا به شکل خط سفید در محاذات خط اکلوژن است و در اثر گاز گرفتگی گونه ها یا سایش دندانها به وجود می آید. بدون درد و سوزش بوده و اغلب به شکل دو طرفه هستند. با توجه به اینکه جزو آناتومیک نرمال می باشد احتیاج به درمان خاصی ندارد. معمولا با ترک عادت جویدن گونه یا سایش دندان ها این خط سفید از بین می رود.

  • دلیل ایجاد خال سفید اسفنجی چیست؟
  • لکو ادم به چه شکلی است؟
  • لینا آلبا چگونه درمان می شود؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های زبان کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از hCaptcha مورد نیاز است که تابع سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده آنها است.

مشاوره رایگان