لکوپلاکیا چیست؟

لکوپلاکیا

لکوپلاکیا چیست؟: لکوپلاکیا یک ضایعه پیش بدخیم است و به پیگیری جهت درمان نیازمند است. شیوع لکوپلاکیا در مطالعات علمی متفاوت است. اکثر لکوپلاکیاهای دهانی در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. اگرچه ممکن است در سنین پایین هم دیده شود. لکوپلاکیا در مردان شایع تر است و با مصرف سیگار و سایر مواد دخانی ارتباط نزدیکی دارد. لکوپلاکیای دهانی یک پلاک سفید با علت نامشخص است که نمی توان این پلاک سفید را به سایر بیماریها مرتبط دانست.

پلاک سفید لکوپلاکیا قابل پاک کردن نیست و غالبا دارای حدود مشخص است. بافت سفید لکوپلاکیا می تواند ظاهر صاف و یکدست یا به شکل چرمی و برجسته باشد. لکوپلاکیای دهانی ممکن است در تمامی نواحی دهانی وجود داشته باشد. افراد غیر سیگاری درصد بالاتری از لکوپلاکیا در سطح طرفی زبان خود دارند. کف دهان و سطح طرفی زبان خطر بالاتری نسبت به تغییرات بدخیمی دارند.

لکوپلاکیا چیست؟

تشخیص لکوپلاکیا دهانی

روش تشخیصی لکوپلاکیا ابتدا با تشخیص بالینی می باشد. اگر تروما به عنوان علت لکوپلاکیا در نظر گرفته شود ابتدا باید عامل تروما حذف شود و بیمار تحت بررسی مجدد بعد از دو هفته قرار گیرد. اگر بعد از دو هفته سفیدی رفع نگردید بیوپسی بافتی جهت رد کردن بدخیمی لازم است. در مطالعه بافت شناسی ممکن است در نمونه ارسال شده یک هیپرتروفی یا هیپرپلازی و ضخیم شدگی بافتی دیده شود که چیز مهمی نیست و پیگیری و معاینات دوره ای باید بر روی بیمار مذکور انجام شود. اگر در مطالعات بافت شناسی ، بدخیمی یا دیسپلازی دیده شود بیمار باید جهت جراحی کل ضایعه سفید و پیگیریهای بعدی اقدام نماید.

مطلب پیشنهادی: تشخیص و درمان زخم های دهان

علت بیماری دهان لکوپلاکیا چیست؟

علت ایجاد لکوپلاکیا مشخص نیست اما تحریک مزمن ناشی از دخانیات – اعم از دودی ، غوطه ور یا جویده شده – را عامل اصلی ایجاد آن می دانند. اکثر لکوپلاکیاها غیر سرطانی ( خوش خیم ) هستند اگرچه برخی علائم اولیه سرطان را نشان می دهند. سرطان های کف دهان می توانند در کنار نواحی لکوپلاکیا ایجاد شوند و مناطق سفید مخلوط شده با نواحی قرمز ( لکوپلاکیای لکه دار ) ممکن است نشان دهنده احتمال سرطان باشد. بنابراین اگر تغییرات غیرمعمول و مداومی در دهان دارید ، بهتر است به دندانپزشک یا متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید. یک نوع لکوپلاکیا به نام لکوپلاکیای مویی می باشد که در درجه اول افرادی را که سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده را تحت تاثیر قرار می دهد مثل افراد مبتلا به ویروس ایدز.

علائم ابتدایی لوکوپلاکیا معمولاً روی لثه ها، قسمت داخلی گونه ها ، کف دهان – زیر زبان و گاهی اوقات زبان ایجاد می شود. معمولاً دردناک نیست و ممکن است برای مدتی مورد توجه قرار نگیرد.

لکوپلاکیای مویی چگونه است؟

لکوپلاکیای مویی باعث ایجاد لکه های سفید و مبهمی می شود که معمولاً در کناره های زبان شبیه چین ها یا برجستگی ها است. اغلب با برفک دهان اشتباه گرفته می شود. برفک معمولا به شکل  لکه های سفید است که قابل پاک شدن است که در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز شایع است.

لکوپلاکیا دهانی

لکوپلاکیا لثه چیست؟

لکوپلاکیا یکی از انواع بیماری‌های دهانی می‌باشد که از مهم‌ترین علل پیدایش و تشدید این بیماری می‌توان به استفاده از تنباکو و انواع دخانیات اشاره کرد.

مهم‌ترین نشانه بیماری لکوپلاکیا لثه، نمودار شدن پلاک‌های سفید دهانی بر روی لثه است که این ضایعات در دهان کاملاً بدون درد و نشانه‌های دیگر هستند.

همچنین نشانه‌های ظاهری این بیماری شبیه به برخی از انواع دیگر بیماری‌ها است، بنابراین هر شخص برای تشخیص این عارضه باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

عوامل خطر آفرین در ابتلا به بیماری لکوپلاکیا

• دلایل فراوانی برای ابتلا به این بیماری بیان شده است که ما در ادامه مهم‌ترین علت‌ها را ذکر می‌کنیم.
  • استفاده بیش از حد دخانیات به ویژه تنباکو
  • گرفتن ترومای دهانی به علت مراجعه به دندانپزشکی و یا حتی به علت متناسب نبودن دندان مصنوعی در دهان فرد
  • توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان
  • مبتلا شدن به ویروس HIV و پاپیلومای انسانی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

پیشگیری از لکوپلاکیا دهانی

الکل و سیگار ریسک فاکتورهای ایجاد شده بابت لکوپلاکیا و تمایل آنها به سرطان دهانی هستند که باید توسط بیماران مصرف نشده و قطع گردند هیچ گونه اتفاق نظری بابت کنترل لکوپلاکیا وجود ندارد. معاینه دوباره محل ضایعه لکوپلاکیا هر سه ماه در سال اول توصیه می شود. در صورت عدم عود در سالهای بعد معاینات هر ۶ ماه یکبار توصیه می شود. در صورت تغییر شکل ضایعه بیوپسی ها مجددا باید انجام گیرد.

مطلب پیشنهادی:آفت دهانی چیست؟

درمان دارویی لکوپلاکیا

در صورتی که فرد مبتلا به این بیماری به موقع به پزشک مراجعه کند، درمان بیماری لکوپلاکیا بدون نیاز به جراحی امکان‌پذیر است که آن‌ها را در ذیل نام می‌بریم.

• پرهیز کردن از مصرف سیگار و سایر انواع دخانیات
  • تعیین کردن دستور تغذیه‌ای سرشار از خوراکی‌هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند مانند میوه و سبزیجات
  • تجویز پزشک برای استفاده از دارو‌های رتینوئید‌های خوراکی برای کم کردن ضایعات که در صورت استفاده ازاین روش درمانی، عوارض جانبی آن را نیز باید در نظر گرفت.
  • درمان به وسبله مکمل‌های ویتأمین A و داروی خوراکی بتاکاروتن
  • تجویز ایزوترتینوئین توسط پزشک برای دفع تغییرات ناشی از سرطان

روش‌های درمانی غیر دارویی لکوپلاکیا

بر اساس تشخیص پزشک گاهی اوقات درمان این بیماری با روش‌های غیر دارویی انجام می‌شود که ما در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

• ضایعه را به وسیله جراحی برمی دارند.
  • لیزر درمانی انجام می‌دهند.
  • کرایوتراپی یا سرما درمانی انجام می‌دهند.
  • فتودینامیک تراپی انجام می‌شود که روشی مؤثر جهت درمان عفونت و التهاب به وسیله از بین بردن باکتری‌ها به شمار می‌رود.

برای درمان لکوپلاکیا چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه لکوپلاکیا معمولاً ناراحتی ایجاد نمی کند ، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده بیماری جدی تری باشد. در صورت داشتن هر یک از موارد زیر به دندانپزشک یا متخصص بیماریهای دهان مراجعه کنید:

پلاک ها یا زخم های سفید در دهان شما که طی دو هفته به خودی خود بهبود نمی یابند حتما باید تحت بررسی قرار بگیرند. اگرچه علت لکوپلاکیا ناشناخته است به نظر می رسد تحریک مزمن مانند مصرف دخانیات از جمله سیگار کشیدن و جویدن مسئول بیشتر موارد باشد. اغلب ، مصرف کنندگان دائمی محصولات تنباکو بدون دود در نهایت به لوکوپلاکیا مبتلا می شوند که در آن تنباکو را روی گونه های خود نگه می دارند.

علل دیگر ممکن است شامل تحریک مزمن ناشی از:

• تیزی دندان های شکسته
  • تیزی روی سطوح زبان
  • پروتزهای شکسته یا نامناسب
  • مصرف طولانی مدت الکل
  • ویروس اپشتین بار

ویروس اپشتین بار می تواند دوباره فعال شود و منجر به شرایطی مانند لوکوپلاکیای مویی شود. عوامل خطر مثل مصرف دخانیات ، به ویژه دخانیات بدون دود ، شما را در معرض خطر بالای لوکوپلاکیا و سرطان دهان قرار می دهد. مصرف طولانی مدت الکل خطر شما را افزایش می دهد و نوشیدن الکل همراه با سیگار خطر شما را بیشتر می کند. اگرچه استفاده از داروهای ضد رتروویروسی تعداد موارد را کاهش داده است ، اما با این حال ، لوکوپلاکیا خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

سرطان های دهان اغلب در نزدیکی لکه های لوکوپلاکیا ایجاد می شوند و خود لکه ها ممکن است تغییرات سرطانی را نشان دهند. حتی پس از برداشتن لکه های لوکوپلاکیا ، خطر سرطان دهان همچنان وجود دارد. لوکوپلاکیای مویی به احتمال زیاد منجر به سرطان نمی شود اما ممکن است زمینه را برای بروز سرطان دهان فراهم نماید.

سخن پایانی

ما در این مطلب بیماری لکوپلاکیا لثه را معرفی کرده، عوامل بروز این بیماری و روش‌های درمان آن را نیز بررسی کردیم، ‌امید است که این مطلب برای شما مخاطبین گرامی مفید واقع شود.

مطب تخصصی دندانپزشکی پاسداران با ارائه درمان‌های ترمیمی و زیبایی، لامینیت، عصب‌کشی(اندو)، جراحی لثه، جراحی دندان عقل، جراحی ضایعات و کیست‌های دندانی(اپیکو)، جرمگیری و بورساژ دندانی، سفید کردن دندانها (بلیچینگ)با لیزر و… در خدمت شما است، چنانچه قصد انجام ایمپلنت را دارید برای دریافت نوبت با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های زبان کلیک کنید.

لکوپلاکیا چیست؟دکتر آرش عزیزی